گروه اقتصادی - محمد رضایی: مروری بر آمار رسمی، بررسی اظهارات کارشناسان و دست‌اندرکاران بازار کار و نیز مشاهدات میدانی، حاکی از کاهش معنی دار میزان اشتغال‌زایی در سال گذشته است.

در همین شرایط سکوت مسئولان وزارت کار روز به روز احتمال نادرست و ساختگی بودن آمارهای اعلام شده درباره میزان اشتغال‌زایی دولت را تقویت می‌کند. به گزارش همشهری، این روزها بی‌تفاوتی مسئولان و روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برابر سؤالات متعدد خبرنگاران به حدی رسیده که رسانه‌ها در حسرت یک توضیح که نه بلکه یک تکذیبیه هستند. ‌

ای کاش بیکاری گسترده نیروهای شاغل به کار و آمارسازی دولت نادرست بود، اما سخن گفتن قاطع از ایجاد 2.5 میلیون شغل طی سال گذشته از یک سو و بی‌تفاوتی و سکوت در برابر افکار عمومی که خواستار اعلام جزئیات این کار انقلابی و شگفت انگیز هستند از سوی دیگر، پارادوکسی آزار‌دهنده را ایجاد کرده که گویی به این زودی‌ها قصد تمام‌شدن ندارد.

از طرف دیگر بررسی واقعیت‌های جامعه و نیز آمار رسمی نشان‌دهنده کاهش معنی دار شاغلان در سال گذشته است و این سؤال جدی را ایجاد می‌کند که چگونه با این اوضاع 2.5 میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد شده است؟ سؤالی که مدیرکل هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بدون پاسخ به آن گوشی تلفن را قطع می‌کند.

کاهش 30 درصدی اشتغال در بخش صنعت

آخرین آمار منتشر شده نشان می‌دهد که اشتغال ایجاد شده در کشور براساس پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی صادر شده طی سال 1390 نزدیک به 30 درصد کاهش یافته است. به گزارش ایسنا، بر این اساس در 11 ماه سال گذشته بالغ بر 95 هزار و 180 شغل براساس پروانه‌های بهره‌برداری صادره صنعتی در کشور ایجاد شد.

ترفندهایی برای افتخارسازی

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری با اشاره به تعطیلی بسیاری از کارخانجات بزرگ و کوچک، آمارهای ارائه شده درباره اشتغال‌زایی را نادرست عنوان کرده و بالا رفتن این رقم را ناشی از دوباره شماری و استفاده از برخی ترفندها اعلام کرد. غلامرضا خادمی‌زاده به خبرنگار ما گفت: در بسیاری موارد دولت زمینه‌هایی را فراهم کرده تا شاغلان قبلی را به‌عنوان کارگر جدید در آمار خود به حساب بیاورد.

خطر موج جدید بیکاری در بنگاه‌های بزرگ

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران نسبت به عواقب روی آوردن برخی بنگاه‌های بزرگ کشور به انعقاد قراردادهای ماهانه، فصلی و سفید امضا با نیروی کار هشدار داد. ابوالفضل فتح‌اللهی در گفت‌وگو با مهر گفت: با توجه به شرایطی که پس از اجرای دور اول هدفمند کردن یارانه‌ها برای بنگاه‌ها به‌وجود آمده، هم‌اکنون میزان دریافت تسویه‌های سفیدامضا رو به افزایش است.

منبع: همشهری آنلاین