گروه اقتصادی: قانون ارائه تخفیف حق بیمه به کارفرمایانی که اقدام به جذب نیروی کار جدید کرده‌اند، با وجود گذشت یک سال از تصویب همچنان به‌طور کامل به اجرا درنیامده است.

به گزارش همشهری سال گذشته این قانون به‌منظور سرعت بخشیدن به روند اشتغال‌زایی و جذب نیروی کار به تصویب رسید اما از همان زمان انتقادات بسیاری از سوی کارفرمایان و کاریابی‌ها نسبت به آیین‌نامه مصوب تأمین اجتماعی مطرح شد. به گفته فعالان بازار کار این آیین‌نامه دارای پیچیدگی‌هایی است که موجب عدم تمایل کارفرمایان به استفاده از مزایای آن شده و در نتیجه عملا روند جذب نیروی کار جدید را با اختلال مواجه کرده است.

رئیس انجمن صنفی کاریابی‌ها با اشاره به‌وجود مشکلات متعدد در نرم‌افزار مربوطه می‌گوید: علاوه بر این ایرادات، شرایط بسیار سختی در این آیین‌نامه پیش‌بینی شده که بسیاری از بنگاه‌ها قادر به اجرای آن نیستند. بابک هاشمی پور به خبرنگار ما گفت: کارگاه‌های جدید باید 3 ماه صبر کنند تا مشمول استفاده از مزایای این قانون بشوند.

او خاطرنشان کرد: درصورتی که یک نفر از کارگران فعال در یک کارگاه به هر دلیل حذف شود، این کارگاه تا پایان برنامه پنجم امکان برخورداری از تخفیف حق بیمه کارفرما را ندارد و این مورد نیز یکی دیگر از اشکالات موجود در سیستم است که از سال گذشته تا‌کنون برطرف نشده است.

به گفته او، همین موارد سبب شده تا روند جذب نیروی کار توسط کارفرمایان به‌شدت کند شود. عضو شورای‌عالی کار هم می‌گوید: براساس این طرح اگر تخفیفی به بعضی از کارفرمایان داده می‌شود باید منابع آن توسط دولت پیش‌بینی شده و به سازمان تأمین اجتماعی ارائه شود. به گفته ولی‌الله صالحی این سازمان با سایر شرکت‌های بیمه تفاوتی ندارد و باید منابع خود را از محل دریافت حق بیمه تأمین کند.

کد خبر 169989
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز