همشهری آنلاین: انفجارهای مهیب دمشق که به کشته و زخمی شدن بیش از 400 تن انجامید محکومیت‌هایی بین‌المللی را به دنبال داشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره،‌ در پی انفجارهای مهیب روز پنجشنبه دمشق شورای امنیت با صدور بیانیه‌ای این‌گونه حملات تروریستی را محکوم کرد و پایان دادن به خشونت‌ها را خواستار شد.

در بیانیه شورای امنیت آمده است، کشورهای عضو شورای امنیت به شدت حملات تروریستی که 10 مه در دمشق روی داد و به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان انجامید را محکوم می‌کند.

شورای امنیت همچنین از تمام گروه‌های موجود در سوریه خواست تا به انواع خشونت‌ها پایان دهند و به طرح کوفی عنان، فرستاده مشترک اتحادیه عرب و سازمان ملل به این کشور پایبند باشند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز در سخنانی انفجارهای دمشق را به شدت محکوم کرد و از همه گروه‌های موجود در سوریه خواست تا به تعهدات خود در خصوص پایان دادن به خشونت‌ها عمل کنند و از غیرنظامیان حمایت کنند.

آمریکا نیز با محکوم کردن این انفجارها مدعی شد که انفجارهای اخیر به احتمال زیاد از سوی مخالفان دولت انجام نشده است.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی عنوان داشت: این گونه انفجارها که باعث کشته و زخمی شدن تعداد زیادی غیرنظامی شده است به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید محکوم شود.

وی با تاکید بر ضرورت حل‌وفصل سیاسی مساله سوریه گفت: اختلافات در سوریه باید قبل از این‌که فرصت از دست برود به شکل سیاسی حل‌وفصل شود اما ما اعتقاد داریم که اینگونه حملات از سوی مخالفان سوریه انجام نشده است.

در مقابل سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با متهم کردن گروه‌های تروریستی محلی به دست داشتن در انفجارهای دمشق گفت: مسکو این انفجارها را به شدت محکوم می‌کند و به احتمال زیاد گروه‌های تروریستی محلی با کمک طرف‌های خارجی عامل اجرای این حمله تروریستی بوده‌اند.

گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز با اعلام اینکه استفاده از خشونت علیه غیرنظامیان به هیچ وجه قابل قبول نیست انفجارهای دمشق را محکوم کرد.

وی عنوان داشت: طرح کوفی عنان در سوریه هنوز شکست نخورده و باید تعداد ناظران بین‌المللی در سوریه برای نظارت بر آتش‌بس و موفقیت طرح عنان افزایش یابد.

جان برد، وزیر امور خارجه کانادا نیز با ابراز تاسف از عدم اجرای طرح کوفی عنان در سوریه خواهان توقف هرچه سریع‌تر خشونت‌ها و اجرای آتش‌بس در سوریه شد.

میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان نیز در تماسی تلفنی با بشار اسد، همتای سوری خود گفت: ادامه انفجارها در سوریه مطمئنا راه خوبی برای رسیدن به دموکراسی نیست و باید هر چه سریع‌تر مذاکرات در سوریه آغاز شود.

وی همچنین انفجارهای سوریه را به شدت محکوم کرد و پایان دادن به خشونت‌ها را خواستار شد.

حزب‌الله لبنان نیز با محکوم کردن این انفجارها اعلام کرد: این‌گونه جنایات تروریستی نشان‌دهنده عجز جنایتکاران و ناامیدی آنها از شکست اراده ملت سوریه است.

از سوی دیگر احمد بن حلی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب در پایان نشست کشورهای عضو سازمان غیرمتعهدها که در سطح وزیران امور خارجه در شرم‌الشیخ مصر برگزار شد، اعلام کرد که این کشورها از وقوع جنگ داخلی در سوریه بسیار نگران هستند.

وی در ادامه افزود: شرکت‌کنندگان در نشست شرم‌الشیخ بر ضرورت حمایت از تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به بحران سوریه تاکید دارند.

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه چین در پایان دیدار با سرگئی لاوروف که در پکن انجام شد، تاکید کرد: چین و روسیه تمام تلاش خود را برای پایان دادن به بحران سوریه از طریق سیاسی به کار خواهند گرفت.

خبرگزاری شینهوای چین نیز اعلام کرد که در نشست وزیران خارجه چین و روسیه، دو طرف تاکید کردند که طرح کوفی عنان در سوریه باید به طور کامل اجرا شود.

در انفجارهای روز پنجشنبه دمشق که در آن نزدیک به 1000 کیلوگرم مواد منفجره استفاده شد 55 تن کشته و 372 تن نیز زخمی شدند که این انفجار شدیدترین انفجار از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه محسوب می‌شود.

نامه وزارت خارجه سوریه به سازمان ملل

از سوی دیگر وزارت امور خارجه سوریه با ارسال نامه‌های جداگانه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت از این دو نهاد بین‌المللی خواست تا به مسئولیت‌های خود در قبال مبارزه با تروریسم عمل کرده و از تکرار حوادث روز پنجشنبه دمشق جلوگیری کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)،‌ وزارت امور خارجه سوریه با ارسال نامه‌های جداگانه‌ای به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و رئیس دوره شورای امنیت با اشاره به انفجارهای تروریستی روز پنجشنبه دمشق از این دو نهاد بین‌المللی خواست تا در مقابل تروریسیم بایستند و مانع فعالیت‌ کشورهایی که باعث تشویق و کمک‌رسانی به تروریست‌ها در سوریه هستند،‌ شود.

در نامه وزارت امور خارجه سوریه آمده است: سوریه از ابتدا تاکید کرده است کسانی که به چنین اقدامات تروریستی دست می‌زنند و طرف‌های خارجی‌ حامی آن‌ها هیچ‌گاه خیر و صلاح سوریه و ملت آن را نمی‌خواهند و باید جلو اقدامات آن‌ها گرفته شود.

در این نامه همچنین آمده است: کمک‌های خارجی به تروریست‌های داخلی در حالی ادامه می‌یابد که سران تروریست‌ها بر ادامه فعالیت‌های خشونت‌آمیز خود در سوریه تاکید دارند و مسئولیت آن چه که انجام می‌دهند را به سادگی به عهده می‌گیرند و سعی دارند به هر طریق ممکن طرح کوفی عنان در سوریه را با شکست مواجه کنند.

وزارت امور خارجه سوریه با اعلام اینکه بیش از 300 تن از نیروهای نظامی و امنیتی این کشور از شروع آتش‌بس تاکنون کشته شده‌اند اعلام کرد، ادامه خشونت‌ها توسط گروه‌های مسلح در سوریه بیانگر این نکته است که مخالفان در اجرای تعهدات خود مبنی بر اجرای طرح کوفی عنان و قطعنامه شورای امنیت صادق نیستند و این در حالی است که سوریه به طور کامل با ناظران بین‌المللی همکاری می‌کند و به این همکاری نیز ادامه خواهد داد.

وزارت امور خارجه سوریه تاکید کرده است که با وجود حملات خشونت‌آمیز مخالفان، دولت سوریه همچنان به دفاع از ملت و حاکمیت خود خواهد پرداخت و با تروریسم مبارزه خواهد کرد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها