بارسلونا: در اسپانیا زنجیره‌ای از خودرو‌های خودکار در بزرگراه حرکت کردند. این فناوری با نام SARTRE طی یک سال گذشته مراحل آزمایشی را در گروه خودروسازی ولوو سوئد پشت‌سر گذاشت و با تکمیل پروژه، نخستین آزمایش جاده‌ای عمومی این فناوری در بزرگراهی خارج از شهر بارسلونای اسپانیا با موفقیت انجام شد.

  «لیندا واشتورم» مدیر پروژه SARTRE اعلام کرد: رؤیای رانندگی خودکار و مشابه فیلم‌های علمی- تخیلی به واقعیت پیوست. در این سیستم خودروها به شکل یک کاروان به‌صورت خودکار و مستقل پشت‌سر یکدیگر به حرکت درمی‌آیند.

جوجه‌ دوسر

ماساچوست: یک جوجه سهره سرخ در آمریکا دو سر و سه منقار دارد. آپریل بریت و همسرش که در منطقه‌ای به نام «نورتامپتون» زندگی می‌کنند صدای جیک‌جیک چند پرنده را از روی درختی در حیاط پشتی خانه‌‌شان شنیدند و پس از پیدا کردن جوجه‌ها، متوجه شدند یکی از آنها که ماده است، شکلی غیرعادی و ناقص دارد. آنها در این‌باره می‌گویند: چند ساعت بعد، حیوان بیچاره از روی درخت به زمین افتاد و ما تلاش کردیم دوباره آن را داخل لانه‌اش بگذاریم اما صبح روز بعد هیچ اثری از جوجه سهره سرخ روی درخت نبود.

عینک نابینایان

مادرید:‌ افراد دارای نقص بینایی متوسط به‌زودی با دستگاه جدید دانشمندان اسپانیایی می‌توانند از موانع جلوی راه خود به آسانی آگاه شوند. دستگاه جدید محققان دانشگاه UC3M‌ مادرید برای آن‌دسته از افراد طراحی شده که در اثر نقص بینایی قادر به تشخیص موانع پیش روی خود در زمان حرکت نیستند. این عینک شامل 2‌ دوربین متصل به یک رایانه است. این رایانه به پردازش تمام تصاویر دریافتی پرداخته و با یک الگوریتم به تعیین فاصله و طرح اجسام پیش‌رو و انتقال بلادرنگ اطلاعات به کاربر با دو ریزنمایشگر می‌پردازد. در این حالت سایه‌ای از عناصر موجود به نمایش درمی‌آید.

روبات نجات غریق

کالیفرنیا:‌ یک روبات نجات غریق به‌نام Emily تابستان سال‌جاری میلادی توسط «واحد امداد‌رسانی لس‌آنجلس» به‌عنوان جدیدترین وسیله‌ نجات شناگران در آب آزمایش می‌شود. این روبات 11‌کیلوگرمی قادر است با‌سرعت 40‌مایل در ساعت در میان امواج حرکت کرده و به‌عنوان ابزاری شناور برای نجات بالغ بر 6 نفر عمل کند. Emily به‌منظور نجات شناگران گیرافتاده در اقیانوس از بالگرد درون آب انداخته می‌شود. این روبات قادر است 12‌بار سریع‌تر از نجات‌غریق‌های انسانی در آب حرکت کند و با یک‌بار شارژ می‌تواند با سرعت 5مایل در ساعت به‌مدت 500‌ دقیقه استفاده شود.

منبع: همشهری آنلاین