تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۲

گروه بورس: همزمان با آغاز به کار هیأت مدیره و مدیرعامل بورس انرژی، اختلاف بر سر عرضه نفت دربورس انرژی افزایش یافت. آخرین خبر‌ها حکایت از آن دارد که مسئولان شرکت ملی نفت درصدد ایجاد یک بورس نفت مستقل، جدا از بورس‌های انرژی و کالا هستند.

به گزارش همشهری، بورس انرژی هنوز آغاز به کار نکرده ، جنجال‌های زیادی پیرامونش شکل گرفت؛ به‌طوری که آخرین خبر‌ها حاکی از آن است مسئولان شرکت ملی نفت و وزارت نفت برای انجام معاملات نفت خام و محصولات پتروشیمی به‌دنبال تاسیس یک بورس مستقل نفت هستند.

پیش از این حسین پناهیان مدیرعامل بورس کالای ایران هم اعلام کرده بود معاملات نفت، پتروشیمی وفراورده‌های نفتی به بورس انرژی منتقل نمی‌شود و در زیرمجموعه بورس کالا باقی می‌ماند. گفته می‌شود مدیران صنعت نفت به‌دلیل اینکه بخش زیادی از سهام بورس انرژی به نهاد‌های مالی اختصاص یافته و مدیران صنعت نفت کمتر در بورس انرژی سهم دارند در تلاشند تا با ایجاد یک بورس تخصصی مستقل با عنوان بورس نفت فراورده‌های نفتی و پتروشیمی را به جای بورس انرژی به این بورس منتقل کنند.

در سال گذشت تلاش زیادی برای عرضه نفت در بورس کالا انجام شدو با وجود 9 بار عرضه هیچ موفقیتی حاصل نشد و عرضه نفت در بورس کالا همچنان میان زمین و هوا معلق است. در همین رابطه حسین پناهیان مدیرعامل بورس کالای ایران در گفت‌وگو با همشهری درباره اینکه آیا عرضه نفت بار دیگر در بورس کالا آغاز خواهد شد؟ گفت:

این موضوع به عرضه‌کننده نفت، یعنی شرکت ملی نفت بستگی دارد. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به انجام مذاکرات میان بورس کالا و شرکت نفت قرار نیست نفت خام در بورس کالا عرضه شود، افزود: عرضه‌کننده نفت هنوز خبری به مانداده است. وی درباره اینکه چرا با وجود 9 بار عرضه و مذاکرات فراوان عرضه نفت در بورس کالا از سرگرفته نشد، ادامه داد: ما در حال پیگیری هستیم؛ ضمن اینکه از نظر ما شرایط برای عرضه نفت خام در بورس کالا مهیاست اما همه‌‌چیز به عرضه‌کننده نفت بستگی دارد.

پناهیان در پاسخ به این پرسش که چرا عرضه نفت را در بور س کالا یک مزیت می‌داند؟ گفت: عرضه نفت در بورس کالا به این دلیل مزیت دارد که در بورس کالا تجربه انجام قرارداد‌های آتی وجود دارد و با توجه به اینکه بخش زیادی از معاملات نفت قرار است به‌صورت کاغذی انجام شود در نتیجه این یک تجربه بزرگ برای انجام معاملات نفت است. مدیرعامل بورس کالای ایران درباره اینکه گفته می‌شود بورس کالای ایران برای حضور فعالان صنعت نفت در ترکیب سهامداری این شرکت از آنها دعوت کرده است، گفت: این کار 4‌سال پیش انجام شد اما متأسفانه فعالان صنعت نفت استقبالی از این موضوع نکردند.

وزارت نفت به دنبال بورس مستقل

فارس از جدایی زود هنگام نفت از بورس انرژی خبرداد و نوشت: با حذف نهادهای حاکمیتی از ترکیب سهامداران و اعضای هیأت مدیره و بی‌توجهی به درخواست نفتی‌ها برای پیش‌بینی ظرفیت‌های تبدیل بورس انرژی به یک بورس بین‌المللی، فصل جدایی نفت از بورس انرژی بسیار سریع‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی آغاز شده است. جدا شدن راه بورس نفت از بورس انرژی با اتفاقات پیش آمده اجتناب‌ناپذیر می‌نمود و اتفاق افتاد.

بر این اساس وزارت نفت خواستار تأسیس یک بورس مستقل برای نفت خام است. نفتی‌ها معتقدند بورس انرژی نمی‌تواند اهداف و نیازهای بورسی نفت را محقق کند. بر این اساس یک مقام آگاه در وزارت نفت در گفت‌وگو با فارس گفت: وزارت نفت به‌دنبال راه‌اندازی یک بورس مستقل برای نفت خام است.

منبع: همشهری آنلاین