این وبسایت که وارد هفتمین سال فعالیت مستمر و حضور پررنگ در بین سایتهای دیگر میشود، همچنان بر رسالت راهاندازی خود تاکید دارد:
- "همشهری آنلاین شهر دیجیتال شماست. قرار است همشهری آنلاین شهری همیشه بیدار باشد و خدمات لازم را برای یک زندگی شهری در عرصههای خبر رسانی، اطلاع رسانی، آموزش و سرگرمی دنبال کند. "
لازم است به این نکته نیز اشاره کنم که همشهری آنلاین با ۴۹ سال و یک روز اختلاف نسبت به سن سردبیر خود؛ دکتر یونس شکرخواه، پا به دنیای مجازی گذاشت.
رتبه اول همشهریآنلاین در بین سایتهای روزنامههای ایرانی
عبور همشهریآنلاین از مرز ۲۰۰ هزار کاربر در روز
همکاران من در همشهری آنلاین از روز ۳ تیر سال ۱۳۸۵ تا به امروز بیش از ۱۷۴۸۶۹ مطلب در صفحات مختلف سایت برای مخاطبان تولید و عرضه کردهاند. البته باید متذکر شوم که در ابتدا تعداد پرسنل این سایت همیشه بیدار، از عدد ۶ تجاوز نکرد.
همچنین باید اضافه کنم که تعدادی از همکاران خوب ما، به دلایل مختلف امروز در کنار ما نیستند. همینجا از فرصت استفاده میکنم و از زحماتی که در ابتدا برای این سایت کشیدند، تشکر میکنم.
امروز همشهری آنلاین با استفاده از معلومات و تجربیات گروه ۲۷ نفره خود، توانسته در بین ۱۰ سایت معتبر و رسمی خبری ایران، در جایگاه ششم قرار بگیرد.
به دست آوردن این رتبه به چند دلیل بوده است:
- توانمندی تیم همشهری آنلاین در تشخیص سلیقه مخاطب: با توجه به امکانات تخصیصی این سایت، اگر این نکته (تشخیص سلیقه مخاطب) در نظر گرفته و به آن پرداخته نمیشد، امروز با حجم انبوهی از مخاطب رو به رو نبودیم.
- وفاداری مخاطب: از مهمترین و اساسیترین امتیازات همشهری آنلاین، وفاداری مخاطبان به سایت خود است. این همراهان همیشگی، با دنبال کردن مطالب سایت، مشوقان و مایه دلگرمی همکاران من در بخشهای مختلف بوده و هستند.
- تهیه و تولید "چانک" یا مدخل: یکی از موضوعاتی که همشهری آنلاین از ابتدای تاسیس به آن پرداخته و هیچگاه به بوته فراموشی نسپرده، تهیه مدخل یا در اصطلاح روزنامهنگاری آنلاین "چانک" بوده و هست. در این سایت برای هر موضوع و یا واژه خاص، تهیه ریشه و توضیح آن در درجه اول اهمیت قرار داشته و دارد.
- استفاده از برند و نام "همشهری": این نکته نیز، در جای خود مهم و قابل تامل است. چرا که نام "همشهری" در بین اقشار مختلف جامعه، یادآور روزنامهای است که متعلق به مردم بوده و هیچگاه از زندگی آنها خارج نبوده است.
مقایسه همشهریآنلاین و سایتهای خبری
نکته دیگری که ذکر آن نیز خالی از لطف نیست اینکه، همشهری آنلاین با توجه به نوع نگاه روزنامهنگاری که سرلوحه کار خود قرار داده و همچنین با توجه به تعداد و تنوع چانکهای (۷۳۰۰ چانک) خود، در بین اقشار تحصیلکرده و دانشگاهی و همچنین محققین، از جایگاه ویژهای برخوردار شده است.
در بخش چانک، تا کنون به ۵ موضوع کلی که در ۲۰۰ مجله تفکیک شدهاند پرداختهایم. در این مجلات به علوم مختلف از جمله؛ پزشکی، هوا و فضا، اقتصادی، فضای سایبر، روانشناسی، ارتباطات و ... پرداخته شده است.
همچنین در بخش زندگینامه، چهرههای سیاسی، حوزوی، فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی و ... اعم از شخصیتهای ایرانی و چهارگوشه جهان را تحت پوشش قرار دادهایم.
در بخش مکانیزمها (مفاهیم و چطور) نیز مباحث علمی، پزشکی، آموزشی و ... را مد نظر قرار دادهایم.
امیدواریم در این شهر دیجیتال، همواره بتوانیم ذائقه مخاطبان خود را بهتر بشناسیم و گامهایی مؤثرتر برداریم تا مایه رضایتمندی شما خوبان را فراهم آوریم.