علیرضا سلطانی: «میانگین مصرف میوه و مواد لبنی در سبد مصرفی مردم کمتر از حد استاندارد است، بنابراین آگاهی مردم از لزوم مصرف این مواد ضروری لازم است زیرا کمبود مصرف میوه و لبنیات منجر به بروز سوء تغذیه و بیمارهای مختلفی ازجمله پوکی استخوان در افراد می‌شود.

 تنها توصیه‌ای که در این زمینه می‌توانیم به مردم داشته باشیم این است که حداقل مصرف میوه، شیر و لبنیات را از سبد غذایی خود و خانواده‌شان حذف نکنند.» جملات فوق، واکنش یک مقام وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال است که در شرایطی که قیمت شیر و لبنیات و میوه گران است و خانواده‌ها توان تأمین آن را ندارند این وزارتخانه چه اقدامی برای حفظ سلامتی شهروندان انجام می‌دهد؟

چنان‌که از پاسخ برمی‌آید عملا متولی سلامت مردم راهکاری جز توصیه به مردم برای حذف نکردن شیر و لبنیات و میوه از سبد کالایی خانواده با حذف سایر کالاها ندارد و این به معنی استیصال وزارت بهداشت در مقابل موج گسترده تهدیدات سلامتی مردم است. نکته قابل توجه در واکنش این مقام وزارت بهداشت این است که هم‌اکنون مصرف برخی از اقلام غذایی مانند شیر و لبنیات که اهمیت بالایی در سلامت شهروندان دارد، در حد استاندارد نیست.

وضعیت وقتی نگران‌کننده است که مصرف سرانه شیر در کشور یک چهارم مصرف جهانی برآورد شده است و نکته جالب‌تر اینکه در یک سال گذشته با توجه به دو برابر شدن قیمت شیر و فراورده‌های لبنی، مصرف این فراورده‌ها در حدود 30درصد کاهش یافته است.

برخی کارشناسان حوزه سلامت، این وضعیت را برای بخش سلامت کشور، شرایط بحرانی تلقی می‌کنند.شیر و لبنیات،میوه وگوشت قرمز و مرغ تنها‌کالاهایی نیستند که در سال‌های اخیر هدف تهاجم گرانی‌ها شده‌اند. ارزیابی قیمت کالاها و نرخ تورم از یک سو و میزان افزایش حقوق و دستمزد مردم نشان می‌دهد که روزبه‌روز درآمد خانوارها در مقابل هزینه‌ها عقب‌نشینی می‌کند و این معنایی جز خالی‌تر شدن سبد کالایی خانواده‌ها ندارد. حال اگر هزینه‌های مسکن را به دخل و خرج‌ها اضافه کنیم شرایط اقتصادی خانوارها بیش از پیش آسیب‌پذیر نشان می‌دهد.

اگرچه مقامات اقتصادی بر کاهش نابرابری‌های اقتصادی با توزیع یارانه نقدی اصرار دارند اما واقعیت‌های اقتصادی این مسئله را تأیید نمی‌کنند. به اعتقاد کارشناسان، اقدام دولت در توزیع یارانه نقدی نه‌تنها اثرات گرانی‌های اخیر را خنثی یا بی‌اثر نکرده بلکه هم به لحاظ روانی و هم به لحاظ واقعی، خود به ایجاد گرانی دامن زده است.

به‌نظر می‌رسد علاوه بر بخش‌های تولیدی و تجاری، این روزها سبد خانواده هدف سیاست‌های ناکارآمد اقتصادی قرار گرفته است. این شرایط زنگ خطری برای دولت و مقامات اقتصادی است تا هرچه سریع‌تر با دوری از سیاست‌های سلیقه‌ای و هیجانی به منطق اقتصادی رجوع کرده و با اتخاذ سیاست‌های درست درصدد احیای سبد اقتصادی خانواده‌ها برآیند تا بیش از پیش هزینه‌های کشور و ملت با به خطر افتادن سلامت شهروندان افزایش نیابد.

منبع: همشهری آنلاین