گروه شهری: معاون مالی و اداری شهردار تهران با اشاره به اینکه سال گذشته شهرداری تهران حدود 4.5برابر دولت به مترو کمک کرده است گفت:

در سال گذشته سهم عمرانی ساخت مترو برای شهرداری تهران 600 میلیارد تومان درنظر گرفته شد (200میلیارد تومان نقد و 400میلیارد تومان غیرنقد) که این رقم در تفریغ بودجه آخر سال90به 715میلیارد تومان رسید و در این میان براساس مصوبه مترو، سهم دولت محترم نیز باید به همین مبلغ پیش‌بینی و پرداخت می‌شد که صرفا 240میلیارد تومان آن تصویب و از این مبلغ مصوب نیز تنها 192میلیارد تومان پرداخت شد.

حسین‌محمد پورزرندی در گفت‌وگو با همشهری افزود: در بحث یارانه نیز 140میلیارد تومان سهم شهرداری و به همین میزان نیز سهم دولت محترم بود اما پرداختی دولت از این سر فصل کلا 80 میلیارد تومان بوده است. وی اظهارداشت: شهرداری تهران از ابتدای سال‌جاری 1500میلیارد تومان به‌صورت تعهدی یا نقدی به شرح ذیل به مترو کمک کرده است.

پورزرندی با اشاره به اینکه شهرداری تهران امسال 650میلیارد تومان بدهی‌های قبلی و سررسیدشده فاینانس مترو را که از بدو تاسیس مترو بود، متعهد شده است، گفت: شهرداری تهران علاوه بر پول‌هایی که به‌صورت کمک به مترو می‌پردازد و پرداخت‌های غیرنقد که بالغ بر 100میلیارد تومان از ابتدای سال‌جاری می‌شود،91.9میلیارد تومان برای گشایش ال سی‌های خط چهار مترو پرداخت کرده اما دولت که قرار بود ال سی خط چهار مترو را به همین اندازه تأمین کند، تنها 50میلیارد تومان آن را به بانک عامل پرداخت کرده است.

معاون مالی و اداری شهردار تهران در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع ترخیص واگن‌های مترو اشاره کرد و گفت: از آذرماه سال گذشته، کل قطعات واگن‌های مترو در گمرک مانده بود و برای ترخیص این واگن‌ها باید اسناد ال‌سی را از بانک کارگزار می‌گرفتیم. اسناد بانکی تعهدی بالغ بر 600 میلیارد تومان بود که از این رقم باید 50درصد توسط دولت پرداخت می‌شد اما به‌دلیل عدم‌ایفای تعهدات از سوی دولت، شهرداری تهران ناچار شد علاوه بر پرداخت تعهدات خود، سهم دولت را نیز بپردازد و زیر بار 600 میلیارد تومان تعهدی برود که 50 درصد آن سهم دولت در توسعه ناوگان مترو بوده است.

پورزرندی همچنین ارزش کل فاینانس پروژه صدر- نیایش را در دو مرحله 438میلیون یورو اعلام کرد و در توضیح آن گفت: تونل صدر - نیایش 235میلیون یورو فاینانس داشت که پس از اضافه‌شدن به حجم پروژه مثل ورودی و خروجی‌های جدید، پارکینگ و... باید حدود 203میلیون یوروی دیگر هم تأمین شود که این امر نیز در شرف گشایش است.

معاون شهردار تهران در مورد بزرگراه امام علی نیز از گشایش 240میلیون یورو فاینانس سخن گفت و ادامه داد: پروژه فرهنگی و سینمایی فرانمای ایران که متعلق به بانک شهر و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری است نیز 228میلیون یورو فاینانس دارد که جمعا با فاینانس بزرگراه امام علی و بزرگراه صدر- نیایش به 968میلیون یورو می‌رسد که گشایش این حجم فاینانس توسط شهرداری تهران در کشور بی‌نظیر است.

منبع: همشهری آنلاین