گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: مدارس مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی سالم مانده‌اند و زلزله تنها به برخی مدارس فرسوده خسارات غیر‌سازه‌ای وارد کرده است ولی با وجود این، احتمال آغاز دیرهنگام سال تحصیلی در این مناطق وجود دارد.

در شهرستان‌ها و روستاهای مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان‌شرقی که خانه‌های مردم و حتی ساختمان‌های دولتی مانند بیمارستان‌ها آسیب دیده‌اند، اغلب مدارس سالم مانده‌اند و به همین دلیل به محل اسکان موقت زلزله‌زدگان، پایگاه‌های امداد و نجات و ستادهای معین بازسازی تبدیل شده‌اند.

با توجه به روند جاری امور در مناطق زلزله‌زده مانند آواربرداری و جایابی برای محل جدید روستاها، بعید به‌نظر می‌رسد خانواده‌ها و اداراتی که در مدارس مناطق زلزله‌زده مستقر شده‌اند تا پایان شهریور‌ماه جاری مدارس را تخلیه کنند.یکی از افراد ساکن در مدرسه روستای گوره درق می‌گوید: اینجا (مدرسه روستا) متعلق به دولت است، باید برای ما سرپناهی بسازند تا ما این محل را ترک کنیم، اینجا منطقه کوهستانی است و شب‌ها سرد است و نمی‌توانیم در چادر بمانیم.

یکی از مدارس شهرستان ورزقان به بیمارستان تبدیل شده و با توجه به خرابی بیمارستان شهر نمی‌توان انتظار داشت که تا پایان شهریور این فضای آموزشی تخلیه و مجددا آماده برگزاری کلاس‌های درس باشد.شاید مدارس بار کوتاهی سازمان‌هایی که در ساخت‌وساز به وظیفه خود عمل نکرده‌اند را بر دوش می‌کشند و این نگرانی اکنون وجود دارد که آیا مدارس برای اول مهر‌ماه آماده می‌شوند، ‌البته باید برای مدارس امکانات و تجهیزات جدید تهیه شود، زیرا تجهیزات واحدهای آموزشی به‌دلیل استفاده در محل‌های دیگر از بین رفته است.

خوشحالی با طعم نگرانی

مسئولان آموزش و پرورش از سالم‌ماندن 713مدرسه در سه شهرستان زلزله‌زده آذربایجان شرقی خوشحال هستند و این موضوعی است که نمی‌توان آن را کتمان کرد. در همین حال آنها نگران تخلیه نشدن یا تخلیه دیرهنگام مدارس برای شروع سال تحصیلی هستند، زیرا پس از تخلیه، مدارس یقینا نیاز به آماده‌سازی‌ دارند.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در پاسخ به پرسش همشهری مبنی براینکه به چند‌درصد مدارس مناطق زلزله‌زده آسیب وارد شده است، گفت: براساس برآورد ما به حدود 40درصد مدارس مناطق زلزله‌زده اهر، ورزقان و هریس دو تا 10درصد آسیب وارد شده است.

مرتضی رئیسی با اشاره به تخریب صددرصدی بسیاری از روستاهای این مناطق اظهار کرد: خوشبختانه به هیچ‌یک از فضاهای آموزشی در مناطق زلزله‌زده مطلقا خسارت سازه‌ای وارد نشده است و تنها برخی مدارس متحمل خسارات جزئی غیر‌سازه‌ای شده‌اند که آن هم کمتر از 10درصد است.

به گفته وی خسارات غیرسازه‌ای وارده به مدارس را می‌توان تا اول مهر ترمیم کرد به شرط اینکه مدارس تخلیه شوند و به موقع در اختیار آموزش و پرورش قرار بگیرند، البته مدیریت این موضوع یکی از مسائل مهم است که تا پایان شهریور باید به سرانجام برسد و مکان‌های دیگری برای استقرار گروه‌های امداد و نجات و ستادهای معین اختصاص یابد.معاون عمرانی وزیر آموزش‌ و پرورش تصریح کرد: در غیراین صورت به‌نظر می‌رسد اشغال فضاهای آموزشی معضلی است که باید به‌طور جدی برای رفع آن چاره‌اندیشی شود.

رئیسی در پاسخ به این پرسش که برای تعمیر و بازسازی مدارس آسیب‌دیده اعتبار خاصی اختصاص یافته گفت: برای تعمیر و مرمت مدارس مشکلی نداریم و قطعا دولت نیز بودجه خاصی برای این کار اختصاص می‌دهد و افزون بر آن ما نیز از اعتبارات ملی برای اجرای این کار کمک می‌کنیم. رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با اشاره به وضعیت مدارس مقاوم‌سازی شده اظهار کرد: خوشبختانه بررسی وضعیت مدارس مقاوم‌سازی‌ شده حاکی از نتیجه‌بخش بودن مقاوم‌سازی‌ مدارس است و یقینا این موضوع عزم ما را برای تسریع در مقاوم‌سازی‌ مدارس جزم‌تر می‌کند.

مدرسه یا...

24روز به بازگشایی مدارس باقی‌مانده است و مدارس مناطق زلزله‌‌‌زده به پایگاه‌های امداد و نجات تبدیل شده‌اند، ‌البته با توجه به وضعیت منطقه در برخی مدارس، احشام نگهداری می‌شوند تا از گزند درندگان در امان باشند. به هر روی باید قدری تأمل کنیم و ببینیم مدیریت بحران که تاکنون در زمینه زلزله آذربایجان‌شرقی به گفته مردم این مناطق عملکرد مطلوبی نداشته، برای حل این معضل چگونه عمل می‌کند.

منبع: همشهری آنلاین