گروه بین‌الملل: در اواخر مارس سال۲۰۱۱ شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گروهی چهار نفره را برای ساخت مستندی یکساعته درباره معترضان بحرینی به این کشور اعزام کرد؛ مستندی که با وجود دریافت جوایز متعدد به‌خاطر انتقاد از سرکوب‌های رژیم آل‌خلیفه هیچ‌وقت مجوز پخش از بخش بین‌المللی سی‌ان‌ان را دریافت نکرد.

به گزارش روزنامه گاردین، امبر لاین، یکی از خبرنگاران این گروه با وجود تهدیدهای کارفرماهای سابق خود در سی‌ان‌ان در این رابطه، اکنون دست به افشاگری زده است.براساس گزارش گاردین، تیم سی‌ان‌ان برای ساخت این مستند درباره استفاده معترضان بحرینی از اینترنت و تکنولوژی در اعتراض‌های خود، در بدو ورود به بحرین با مشکلات مختلفی مواجه شدند و بسیاری از کسانی که برای حرف‌زدن با آنها موافقت کرده بودند ناپدید شدند؛ کسانی که با این خبرنگاران حرف زدند هم بلافاصله بازداشت شدند؛ ازجمله نبیل رجب، رئیس مرکز حقوق بشر بحرین که مدت کوتاهی پس از صحبت با این خبرنگاران از سوی رژیم آل‌خلیفه بازداشت و متهم شد.

خانه یک پزشک که برنامه دیدار خبرنگاران از یک روستا و گفت‌وگوی آنها با گروهی از مخالفان را چیده بود نیز آتش زده شد و به‌صورت کامل سوخت. علاوه بر این اعضای این گروه، هنگامی که مقابل خانه نبیل رجب برای تهیه گزارش ایستاده بودند از سوی ۲۰نفر از نیروهای امنیتی بحرین که ماسک به‌صورت داشتند بازداشت شدند. به گفته خبرنگاران حاضر در این گروه دوربین‌های آنها توسط نیروهای امنیتی رژیم آل‌خلیفه گرفته و تمامی عکس‌ها و فیلم‌هایشان پاک شد.

امبر لاین می‌گوید رفتار مأموران امنیتی که تفنگ را روی سر آنها گرفته بودند همه اعضای گروه را شوکه کرده بود. مستند iRevolution اما سرانجام ساخته شد و در تاریخ ۱۹ژوئن سال‌۲۰۱۱ در ساعت هشت شب از شبکه محلی سی‌ان‌ان در آمریکا یک‌بار برای همیشه پخش شد.

این مستند با همین یک‌بار پخش جوایز مختلفی را از جشنواره‌های مختلف ازجمله فستیوال نیویورک برد. با وجود این و همه خطراتی که خبرنگاران این گروه در مواجهه با نیروهای امنیتی رژیم آل‌خلیفه با آن مواجه شده‌بودند به گفته امبر لاین، شبکه بین‌المللی سی‌ان‌ان هیچ‌وقت مجوز پخش این مستند را نداده است. مقام‌های بخش بین‌المللی سی‌ان‌ان هیچ توضیحی درباره علت پخش‌نشدن این مستند نداده‌اند و به‌خاطر این اقدام هیچ‌کدام از مخالفان بحرینی یا مردم منطقه نتوانسته‌اند این مستند را ببینند. امبر لاین با اشاره به غیرطبیعی‌بودن پخش نشدن این مستند از بخش بین‌المللی سی‌ان‌ان می‌گوید که تهدیدها برای سکوتش در این رابطه هیچ فایده‌ای نداشته است. او می‌گوید: من خبرنگار شده‌ام که افشا کنم نه اینکه در مقابل خطاکاری‌ها ساکت باشم. من در این رابطه دیگر ساکت نخواهم بود حتی اگر به قیمت ازدست‌دادن شغلم تمام شود.

منبع: همشهری آنلاین