به محض اینکه یک اتومبیل خارقالعاده در میدان دید قرار میگیرد، توجه علاقهمندان به سرعت به آن جلب میشود. مغز این افراد به سرعت شروع به تجزیه و تحلیل میکند: این چه مدل خودرویی است؟ چه سالی تولید شده است؟
مجله تخصصی آکادمی ملی علوم ایالات متحده به نقل از پژوهشگران آمریکایی مینویسد:«در این هنگام ظاهرا همان بخشی از مغز فعال میشود که وظیفه شناسایی چهرهها را بر عهده دارد. این بخش از مغز در لوپ گیجگاهی واقع شده است.»
البته در مورد این که آیا این بخش از مغز اساسا به دیدن اشیاء هم واکنش نشان میدهد یا نه، نظر واحدی وجود ندارد.
به گزارش دویچهوله، محققین در این پژوهش به ۲۵ مرد و زن تصاویر مختلفی از چهره انسان و اشیایی مانند هواپیما، خودرو و حیوانات را نشان دادند. آزمایششوندگان باید پیش از انجام آزمایش میگفتند که اطلاعاتشان از خودرو چقدر است. پژوهشگران برآورد افراد از میزان اطلاعاتشان در این زمینه را نیز آزمایش میکردند.
یافتن روشهای درمانی نوین
دانشمندان با یک دستگاه "ام آر آی" بسیار حساس واکنش مغز آزمایششوندگان آشنا به خودرو را زیر نظر گرفتند. تصاویر مغز این افراد حاوی لکههای کوچکی بودند که با دیدن یک خودروی خارقالعاده یا چهرهای آشنا، به صورت یکسان پدیدار میشدند.
پژوهشگران میگویند: «ما مغز را آنچنان دقیق پرتونگاری کردیم که مطمئن هستیم بخش مورد آزمایش فقط مختص تشخیص چهرهها نیست».
دانشمندان امیدوارند با این دستاورد بتوانند به کسانی کمک کنند که در تشخیص دوباره چهرههای آشنا مشکل دارند.
تیم محققین با آزمایش بالا همچنین به این نتیجه رسید که مغز انسان برای تشخیص دوباره یک سوژه، معمولا بر روی بخشهایی از آن متمرکز میشود و نه تمام جزئیات. اگر انسانها در یک زمینه کارشناس باشند، مغز آنان الگویی کلی را مبنا قرار میدهد تا به کمک آن اشیاء را بهتر و سریعتر بازشناسی کند.