پیگیری کار ساخت بزرگراه امام‌علی از سال 82، همزمان با دور دوم شوراها به ریاست مهدی چمران در اولویت یک کاری شورای شهر تهران قرار گرفت.

گرچه در این زمان بخشی از این بزرگراه در شمالی‌ترین نقطه آن (باند غربی) افتتاح شده بود اما به‌نظر می‌رسید ادامه کار با مشکلا ت و خطرات بسیاری دست به گریبان باشد. با این همه مدیریت شهری قصد کرد که اجرای این طرح ترافیکی و بزرگراهی را با وجود همه این مشکلات تقبل کرده، به اجرا درآورد تا جایی که امروز اعضای شورای شهر تهران بسیار خوش‌بین هستند که کار ساخت بزرگراه امام‌علی هرچه سریع‌تر تا پایان امسال و قبل از اتمام سومین دوره شوراها به اتمام برسد.

در این‌باره رئیس شورای اسلامی شهر تهران از انجام مطالعاتی در کمیسیون عمران شورای شهر سخن گفت که براساس بررسی‌های صورت‌گرفته چنین تشخیص داده شد که بهتر است ادامه بزرگراه امام علی به کمربندی شهرری متصل و متعاقب آن یک ارتباط شمالی- جنوبی کامل برقرار شود؛ البته مسیر بزرگراه امام علی به‌گفته چمران در منطقه شهید مدنی مقداری تغییر کرد. از آنجا که تعریض خیابان در مقایسه با نوسازی بافت فرسوده مشکلات بیشتری داشت تصمیم گرفته شد که با تملک بافت فرسوده و عبور بزرگراه از این املاک، هم کار نوسازی و اصلاح بافت‌های فرسوده محقق شود و هم ساخت این بزرگراه سرعت گیرد.

رئیس شورای شهر در این‌باره از مشکلات فراوانی سخن گفت که مدیریت شهری با مالکین بافت‌های ریزدانه و فرسوده داشت. وی معتقد است که باید به صاحبان اینگونه املاک حق داد که در برابر فروش ملک خود مقاومت کنند زیرا با وجود فرسودگی و کوچکی این خانه‌ها بالاخره سقفی بالای سرشان است، به همین دلیل شاهد مقاومت‌هایی برای تملک اینگونه املاک معارض بودیم و این کار با گرفتاری‌های زیادی انجام شد و بالاخره بزرگراه امام علی با رمپ‌ولوپ‌هایش در منطقه شهید مدنی و پایین‌تر به‌صورت دوطبقه به انجام رسید.

چمران توضیح داد: در این بخش گرچه پهنای طراحی شده برای بزرگراه کافی بود اما کندگذرهای اطراف کافی نبود و مجبور شدند رفت‌وگشت را از زیر و روی هم عبور دهند و کندگذر را در طرفین بگذارند، اما نظر شورای شهر این بود که برای کاهش مخارج، این بزرگراه به‌صورت تندرو در وسط و کنارگذرها برای عبورهای محلی اجرا شود، بدون اینکه اینها با هم ارتباط داشته باشند تا نظیر مشکلات به‌وجود آمده در امتداد بزرگراه نواب بعد از میدان توحید را شاهد نباشیم. همانطور که می‌دانید آنجا تندگذر و کندگذر مخلوط شده و به منازل مسکونی نیز خیلی نزدیک است که شرایط سختی را به‌وجود آورده است، به همین دلیل دربزرگراه امام علی تأکید بر این شد که کندرو و تندرو از هم جدا باشند تا سرعت خوردوهای عبوری تضمین شود.

چمران با اشاره به اینکه بخشی از بزرگراه امام علی که دوطبقه است به‌طور کامل ساخته شده اظهار امیدواری کرد که ان‌شاءالله طبق برنامه، رمپ‌ولوپ و پل‌های دوطبقه و چندپلی که قرار است روی هم زده شود به اتمام برسد؛ به‌ویژه بین خیابان دماوند تا خیابان شهدا و چون بزرگراه امام علی موازی خیابان 17شهریور است و این خیابان نیز به پیاده‌راه تبدیل شده جایگزین آن باید همین بزرگراه و کندگذرش باشد که هنوز آماده نشده و ترافیک کنونی در اطراف خیابان 17شهریور به‌خاطر این مسئله است، به همین دلیل اعضای شورای شهر در دو جلسه اخیر خود تلاش کرده‌اند تا دست‌اندرکاران این پروژه را تشویق به اتمام هرچه سریع‌تر این قسمت با رمپ‌ولوپ‌هایش کنند تا مردم بتوانند وارد آنجا شوند و خودشان را به خیابان شهدا و پایین‌تر برسانند.

به‌هرحال چمران معتقد است که بزرگراه‌های یادگار امام، چمران و نواب شریان‌های اصلی تندروی شمالی - جنوبی شهر تهران محسوب می‌شوند که همه آنها باید کامل شوند. گرچه بزرگراه یادگارامام به خیابان امام خمینی رسیده اما هنوز کامل نشده است و در صورت تکمیل بسیاری از مشکلات ترافیکی غرب تهران حل خواهد شد. در شرق تهران نیز بزرگراه امام علی و شهید صیاد را داریم که بزرگراه شهیدصیاد در میدان سپاه قطع شده است. اما توصیه شده که از زیرزمین تا جنوب به سمت بزرگراه آزادگان ادامه یابد و دسترسی شمالی- جنوبی را به خوبی فراهم‌سازیم.

یکی از محورهایی که رئیس شورای اسلامی شهر تهران بر آن اشاره داشت تأثیری است که تکمیل بزرگراه امام علی بر رشد اقتصادی مناطقی که از آن عبور می‌کند گذاشته است. به گفته چمران این رشد اقتصادی هم‌اکنون شکل گرفته است و در منازل مسکونی و املاکی که در کنار کندگذر بزرگراه قرار دارند و محل زندگی و تردد عادی شهر است تحرک توسعه‌ای به چشم می‌خورد و قیمت املاک آنجا و میزان ساخت‌وسازها رشد کرده است. درهرحال مدیریت شهری در طراحی این بزرگراه، آن را به‌صورت دو خط موازی باهم تعریف نکرده بلکه این بزرگراه و اطرافش باهم دیده شده است؛ مثلا اینکه تا کجای محله و کدام خیابان جلو برویم و تا چه مرحله‌ای نفوذ داشته باشیم تا در آن منطقه شاهد رشد و ارتقا باشیم که البته کار بسیار مشکلی است؛ به‌ویژه در منطقه اتابک که به‌شدت دوستان ما در سازمان نوسازی شهر تهران گرفتار مسائل آن هستند اما با ا ین همه سعی می‌شود تا تحرک مناسب در بافت فرسوده آن ایجاد شود.