گروه شهری: سحرگاه پنجم دی‌ماه 1382هنگامی که به فاصله 11ثانیه دو بار زلزله‌ای با قدرت 6.5ریشتر 18هزار خانه شهر بم را به ویرانه‌ای تبدیل کرد و 26هزار نفر را به کام مرگ کشاند هیچ‌کس باور نمی‌کرد در شهری که ارگ بم‌ آن دو هزار سال است که پابرجاست اصلا گسل فعالی وجود داشته باشد.

به گزارش همشهری، دیروز به مناسبت پنجم دی‌ماه که روز ملی ایمنی در برابر زلزله نیز نامیده شده بهانه‌ای فراهم شد تا اعضای شورای شهر تهران برای چندمین بار با یادآوری اینکه ایران روی کمربند زلزله و پایتختش در معرض تهدید چندین گسل فعال قرار دارد ، گزارشی ازمیزان ایمنی ساختمان‌های شهر تهران ارائه کردند تا بدین وسیله توجه مسئولان را بر لزوم ساخت ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله جلب کنند.

حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران دیروز با ابراز تأسف بابت اینکه سیستم مدیریت بحران درستی وجود ندارد و کسی نیز در این‌باره حاضر به پذیرش مسئولیت نیست، گفت: از چهار طیف خیلی زیاد، زیاد، متوسط و کم که در تقسیم‌بندی میزان خطرپذیری شهرها در برابر زلزله تعریف‌شده، شهر تهران در منطقه قرمز یا خیلی خطرناک قرار دارد. وی در توضیح اقدامات انجام شده برای مقابله با خطر زلزله به مقاوم‌سازی‌ ساختمان‌های دولتی، مدارس و بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: فاز اول آیین‌نامه بهسازی اینگونه ساختمان‌ها و نظارت بر استاندارد‌سازی‌ اجباری مصالح ساختمانی تهیه شده است.

در بحث مقاوم‌سازی‌ مدارس، شکیب به تصویب اعتبار چهار میلیارد دلاری از سوی مجلس به همین منظور اشاره کرد که اقدامات انجام‌شده در این بخش تبدیل به الگویی موفق در سطح کشور شد.وی گفت: شش هزار مدرسه تحت پوشش آموزش و پرورش است که دوهزار ساختمان نیاز به مقاوم‌سازی‌ دارد که 370دستگاه آن مقاوم‌سازی‌ شده، 1700ساختمان باید تخریب و نوسازی شود که تا‌کنون 390دستگاه نوسازی‌شده و دوهزار و 300ساختمان دیگر در مقابل زلزله مشکلی ندارد.

مشکل اصلی اما از نظر رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مربوط به بیمارستان‌ها بود؛ وی در این‌باره توضیح داد: 130بیمارستان در شهر تهران است که 50درصد آنها بیش از 30سال قدمت دارند و اکثر این بیمارستان‌ها ضوابط فنی در آنها رعایت نشده بنابراین نباید امیدی داشته باشیم که هنگام زلزله کارایی داشته باشند. شکیب از عدم‌همکاری بیمارستان‌ها با مدیریت شهری در امر مقاوم‌سازی‌ انتقاد کرد و گفت: از نظر وزارت بهداشت این مهم به مدیریت شهری ربطی ندارد و کار ما نیست، به‌همین‌دلیل حاضر به همکاری با مدیریت شهری نیستند.

وی به مصوبه کاهش خطرپذیری برای شهر تهران نیز استناد کرد که دراین باره به‌رغم همه پیگیری‌های انجام شده از سوی شورای شهر تهران اما به‌دلیل عدم‌همکاری وزارت مسکن و وزارت کشور هیچ اتفاقی نیفتاد، همچنین موضوع شناسنامه فنی که شورای شهر خیلی پیگیر آن بود از سوی متولیان اصلی آن یعنی وزارت شهرسازی و نظام مهندسی با بی‌اعتنایی مواجه شد.شکیب تأکید کرد: هنگامی که به‌عنوان منتخب مردم کرسی شورای شهر تهران را اشغال کردیم باید مردم را در جریان اینگونه امور بگذاریم زیرا اگر کاری از دستمان برآمد و نکردیم قطعا درصورت وقوع زلزله شریک کشته شدن مردم خواهیم بود.

از نظر این عضو شورای شهر تهران ما به لحاظ علمی و دانش مهندسی زلزله جزو پنج کشور اول دنیا هستیم اما به‌دلیل عدم‌استفاده از این ظرفیت علم و دانش به لحاظ کیفیت بد ساخت‌وساز جزو 20کشور آخر دنیا قرار داریم و این مسئولیتش مستقیما برعهده مدیریت شهری است زیرا ما باید خط‌مشی‌ها را تعیین کنیم.

حسن بیادی نایب‌رئیس شورای شهر تهران نیز باانتقاد از کمیسیون ماده 100 و اینکه در این کمیسیون مجرمیت و تخلفات با جریمه به‌صورت قانونی درمی‌آید، گفت: همه باهم کوتاهی می‌کنیم و مقصریم بنابراین مشکلات را گردن دولت و شهرداری نیندازیم. معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه در قضیه مقاوم‌سازی‌ ساختمان‌ها همه دستگاه‌ها باید به تکالیف خود عمل کنند و بحث شهرداری به تنهایی مطرح نیست پیشنهاد داد: باید از وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و شهرداری بخواهیم تا در سال92 اعتبارات لازم برای نوسازی ساختمان‌های فرسوده خود را لحاظ کنند.

علیرضا دبیر عضو هیأت رئیسه شورای شهر نیز گفت: ما عادت کرده‌ایم به مدرک گرایی بدون اینکه کیفیت را درنظر بگیریم؛ به‌همین دلیل تأکید من این است که حتی درصورت افزایش هزینه‌ها اما فرهنگ خوب ساختن باید بین مردم رواج یابد زیرا سودش در دراز‌مدت برمی‌گردد. مثلا عمر ساختمان‌های ما به جای 15سال می‌تواند تا 30سال افزایش یابد.

منبع: همشهری آنلاین