گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد که استقبال فعالان بازارسرمایه از روش‌های الکترونیک به حدی بوده که از ابتدای امسال تاکنون، 11درصد از کل معاملات بورس به‌صورت آنلاین انجام شده است.

به گزارش همشهری، اگرچه مدت زمان زیادی از راه‌اندازی سامانه معاملات آنلاین در بورس نمی‌گذرد اما تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌‌دهد که درهمین مدت کوتاه سرمایه‌گذاران زیادی معاملاتشان را از طریق سامانه آنلاین یا بر‌خط در بورس انجام داده‌اند.در یک دهه گذشته تلاش زیادی برای احداث تالار‌های منطقه‌ای در نقاط مختلف کشور انجام شده اما بررسی‌ها بیانگر آن است که توسعه الکترونیک معاملات رشد سریع‌تری نسبت به توسعه فیزیکی بورس و ایجاد تالار‌های منطقه‌ای داشته است.

از مدت‌ها پیش امکان دادوستد الکترونیک سهام در بسیاری از بورس‌های معتبر دنیا فراهم بوده است، اما معاملات آنلاین یا اینترنتی سهام در بورس تهران از دو سال پیش آغاز شد که در طول این مدت با استقبال بسیار زیاد سرمایه‌گذاران مواجه شد. آخرین اطلاعات نشان می‌دهد که سهامداران بورس تهران در 9‌ماه ابتدای امسال 15هزارو 800میلیارد تومان سهام دادوستد کرده‌اند که از این مقدار سه هزارو 276میلیارد تومان آن به‌صورت آنلاین خرید و فروش شده است؛ این به‌معنای آن است که از مجموع کل معاملات انجام‌شده در 9ماه ابتدای سال‌جاری 11درصد آن به‌صورت آنلاین و الکترونیک انجام شده است.

این نسبت در آذر‌ماه امسال نیز همین میزان بوده و در این‌ماه از مجموع دو‌هزارو700میلیارد تومان معاملات انجام‌شده در بورس 631میلیارد تومان آن یعنی معادل 11درصد به‌صورت الکترونیک دادوستد شده است.

تالار‌های منطقه‌ای

بررسی معاملات بورس بیانگر آن است که همچنان بیشترین معاملات بازار سهام ایران در تهران انجام می‌شود و تالار‌های منطقه‌ای با اینکه در یک دهه گذشته تلاش زیادی برای توسعه‌شان انجام شده نقش بسیار کمی در معاملات دارند. این اطلاعات نشان می‌دهد که70درصد از مجموع کل معاملات در تهران انجام می‌شود و پس از آن معاملات آنلاین با 11درصد از مجموع کل معاملات و اصفهان با چهار درصد رده‌های بعدی را به‌خود اختصاص داده‌اند. پس از اصفهان شهر‌های مشهد، کرج، رشت، کیش و تبریز به‌ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

منبع: همشهری آنلاین