گروه بورس: مدیرعامل بورس تهران از عرضه سهام دو شرکت بزرگ تا پایان سال خبر داد و در عین حال تأکید کرد: از ابتدای سال تاکنون یک میلیون و300هزار کد سهامداری جدید در بورس به ثبت رسیده است.

بورس

حسن قالیباف اصل در گفت‌وگو با همشهری درباره عرضه سهام جدید در بورس گفت: مهلت عرضه سهام شرکت هلدینگ خلیج‌فارس در بورس به اتمام رسیده و سهام این شرکت باید بار دیگر در بورس پذیرفته شود، بر همین اساس موضوع پذیرش سهام این شرکت هفته آینده در نشست هیأت پذیرش مطرح خواهد شد تا سهام این شرکت بار دیگر در بورس پذیرفته شود. او با بیان اینکه این شرکت اسفند‌ماه سال گذشته در بورس پذیرفته شده بود، تأکید کرد:

عرضه سهام شرکت هلدینگ خلیج‌فارس با رأی شورای رقابت در مورد نحوه واگذاری سهام شرکت‌های زیر‌مجموعه این شرکت دچار تأخیر شد اما در حال حاضر مشکل شورای رقابت حل شده و افزایش سرمایه این شرکت هم در سازمان بورس ثبت شده است اما هنوز صورت‌های مالی تلفیقی و بودجه حسابرسی شده این شرکت به‌دست ما نرسیده است اما به محض دریافت این اطلاعات بورس تهران آماده عرضه سهام این شرکت است. او افزود: به غیر از هلدینگ خلیج‌فارس شرکت‌های هلدینگ نفت و گاز تأمین و هلدینگ دارویی تأمین اجتماعی در حال آماده‌سازی‌ برای عرضه در بورس تهران هستند.

همچنین کارهای مربوط به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی هم در حال انجام است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کنید تا پایان سال سهام این دو شرکت در بورس عرضه خواهد شد، گفت: ما تلاش می‌کنیم تا پایان امسال سهام هلدینگ خلیج‌فارس و هلدینگ نفت و گاز تأمین را که هر دو از شرکت‌های بزرگی هستند، در بورس عرضه کنیم.

افزایش میزان سهام شناور آزاد شرکت‌ها

مدیرعامل بورس تهران در ادامه از افزایش‌یافتن میزان سهام شناور آزاد شرکت‌های بورس خبر داد و گفت: میزان سهام شناور شرکت‌های بورس در سال جدید نسبت به سال گذشته از افزایش خوبی برخوردار بوده ودر حال حاضر به محدوده 22درصد رسیده است، این میزان در سال‌های گذشته کمتر از رقم کنونی بود. او در پاسخ به این پرسش که آیا نقدینگی جدیدی وارد بورس شده است، گفت: مطمئنا در چند‌ماه گذشته نقدینگی جدیدی وارد بازار شده چرا که ارزش معاملات بورس رشد زیادی داشته است اما این نقدینگی قابل محاسبه نیست ضمن اینکه نمی‌توان گفت که این نقدینگی از سوی سهامداران جدید وارد بازار شده چون از سوی سهامداران کنونی به بازار تزریق شده است. در واقع سهامداران کنونی با تشخیص موقعیت‌های جدید نقدینگی بیشتری به بازار تزریق می‌کنند که موجب افزایش معاملات بورس می‌شود.

ثبت یک میلیون و 300هزار کد جدید

مدیرعامل بورس تهران در پاسخ به این پرسش که از ابتدای سال تاکنون چه تعداد سهامدار جدید به بورس اضافه شده است، گفت:اطلاعات ما متعلق به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است. براساس اطلاعات این شرکت در ابتدای سال‌جاری پنج میلیون کد سهامداری در بورس وجود داشت که این تعداد در حال حاضر به شش میلیون و 300هزار کد رسیده است، این به‌معنای این است که از ابتدای سال تاکنون یک میلیون و 300هزار کد جدید در بازار سهام ایجاد شده است.

بورس حباب ندارد

قالیباف اصل در پاسخ به این پرسش که آیا فکر نمی‌کنید که نسبت قیمت به درآمد بورس افزایش یافته وبورس تهران دچار حباب شده است، گفت:خیر، نسبت قیمت به درآمد بورس تهران در ابتدای سال‌جاری شش‌مرتبه بود درحالی‌که این مقدار در حال حاضر به 7/5مرتبه رسیده است یعنی اینکه حتی نسبت به ابتدای سال هم افزایش نیافته و این موضوع به‌دلیل رشد سود‌آوری شرکت‌های بورس است، چون سود شرکت‌های بورس از ابتدای سال25درصد رشد کرده است.

او افزود: شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال تاکنون 45درصد رشد کرده است که از این میزان 15درصد مربوط به سود نقدی شرکت‌ها بوده و 30درصد آن مربوط به افزایش قیمت سهام شرکت‌های بورس است که بخش زیادی از این رشد قیمت سهام شرکت‌ها به‌دلیل افزایش سود‌آوری شرکت‌های بورس بوده است.

کد خبر 196861
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز