گروه حوادث: ‎ ‎اعضای باند سرقت که به بهانه کمک به نیازمندان و با روشی شبیه تردستی دست به سرقت طلا و جواهرات زنان سالخورده می‌زدند به دام پلیس افتادند.

سوم اسفند‌ماه سال گذشته پیرزنی به کلانتری 177خاورشهر رفت و خبر از سرقت گردنبند طلایش توسط سرنشینان یک خودروی پراید داد. وی در توضیح ماجرا گفت: ساعتی قبل برای خرید از خانه بیرون آمدم که در بین راه یک خودروی پراید مقابلم توقف کرد. سرنشینان آن چند پسر جوان بودند که از من نشانی افراد نیازمند منطقه را پرسیدند.

آنها مدعی شدند که مقداری لباس خریده‌اند تا بین افراد نیازمند توزیع کنند. من هم چند نفری را که می‌شناختم و می‌دانستم وضعیت مالی خوبی ندارند به آنها معرفی کردم. بعد از آن سرنشینان پراید از من خواستند که خودم لباس‌ها را از آنها بگیرم و به‌دست نیازمندانی که می‌شناسم برسانم. من هم قبول کردم. وی ادامه داد: پیش از تحویل لباس‌ها، یکی از جوان‌هایی که داخل پراید نشسته بود به من گفت که گردنبند زیبایی دارم.

بعد به بهانه اینکه می‌خواهد مشابه این گردنبند را برای نامزدش بخرد خواست تا برای چند لحظه گردنبندم را در اختیارش قرار دهم تا آن را از نزدیک ببیند. من که تصور می‌کردم آنها افراد نیکوکار و خیری هستند به آنها اعتماد کردم و گردنبندم را در اختیار مرد جوان قرار دادم. او بعد از دیدن آن، از من تشکر کرد و گردنبند را داخل پلاستیک لباس‌هایی که برای نیازمندان آورده بود قرار داد و پلاستیک را به من تحویل داد. سپس همراه دوستانش خداحافظی کرد و از آنجا دور شد.

بعد از رفتن آنها، خواستم گردنبندم را از داخل پلاستیک لباس‌ها بردارم که ناگهان متوجه شدم ته پلاستیک لباس‌ها سوراخ است. آنجا بود که فهمیدم مرد جوان به بهانه رساندن لباس به نیازمندان مرا فریب داده و وقتی گردنبندم را داخل پلاستیک انداخته، در واقع کاری کرده که آن از سوراخ ته پلاستیک به داخل ماشینشان بیفتد و از این طریق توانسته آن را سرقت کند. بعد از شکایت این زن سالخورده، پرونده در اختیار مأموران پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت و همزمان با آغاز جست‌وجوها، تیم تحقیق با چند شکایت مشابه دیگر نیز روبه‌رو شدند که نشان می‌داد این باند به‌صورت سازمان یافته و سریالی دست به سرقت با این شیوه و شگرد می‌زنند. آنها معمولا در قالب باند دو یا سه نفره سوار بر خودروی پراید و پژو می‌شدند و در محله‌های خلوت جنوب پایتخت طعمه‌های خود را از بین زنان سالخورده شناسایی و به بهانه رساندن لباس به نیازمندان نقشه‌شان را عملی می‌کردند.

بازداشت هفت تردست حرفه‌ای

با توجه به افزایش سرقت‌ها در مناطق جنوب و برخی از شهرستان‌های اطراف تهران، کارآگاهان تحقیقات خود را ادامه دادند تا اینکه متوجه شدند دو عضو این باند چهارم مهر‌ماه سال‌جاری زمانی که قصد داشته‌اند با این شگرد دست به سرقت طلا و جواهرات از زنان سالمند بزنند در شهرستان گرمسار دستگیر شده‌اند. متهمان دستگیر شده برای انجام تحقیقات بیشتر به پایگاه نهم پلیس آگاهی پایتخت انتقال یافتند و در بازجویی‌ها به سرقت‌های سریالی در گرمسار و شهرری اعتراف کردند.

در تحقیق از آنها مشخص شد که این باند هفت عضو دارد که با این شیوه و شگرد دست به سرقت می‌زنند. با اطلاعات به‌دست آمده از مخفیگاه سایر اعضای باند، کارآگاهان موفق شدند پنج عضو دیگر باند را در اقدامی غافلگیرانه دستگیر کنند. در بازرسی از مخفیگاه متهمان لباس‌های بسته‌بندی شده به همراه مقدار زیادی طلا و جواهرات متعلق به مالباخته‌ها کشف شد.

همچنین دو خودروی پراید و پژو پارس که متهمان در سرقت‌های خود از آنها استفاده می‌کردند توقیف شد. سرهنگ مرتضی رستمی، رئیس پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران با اعلام این خبر گفت: با توجه به شناسایی ده‌ها مالباخته و اعترافات متهمان درخصوص سرقت‌های مشابه در تهران و دیگر شهرها و استان‌های کشور، قرار قانونی برای آنها صادر شده است و اعضای این باند برای ادامه تحقیقات در اختیار مأموران پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران قرار گرفته‌اند؛ بر این اساس از کسانی که در طول یک سال گذشته و بدین شیوه و شگرد مورد سرقت طلا و جواهرات قرار گرفته‌اند دعوت می‌شود برای شناسایی متهمان و طرح شکایت به پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند. ‎

منبع: همشهری آنلاین