تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۶:۵۳

همشهری آنلاین: بر اساس نتایج اولیه همه پرسی در اکوادور مردم این کشور با اکثریت آرا رای به تشکیل مجلس قانون اساسی داده‌اند.

به نوشته ال موندو، با شمارش 38 در صد از آرای ماخوذه مشخص شد که 81.1 درصد از مردم اکوادوراز تاسیس مجلس قانون اساسی حمایت می‌کنند. تا کنون نیز 12.55 درصد از مردم اکوادور با تشکیل مجلسی با هدف تغییر قانون اساسی مخالفت کرده‌اند.

اولین نظر سنجی‌هایی که پای صندوق‌های رای توسط موسسه سداتوس-گالوپ انجام شده‌اند نیز نشانگر آن هستند که در کل 78.1 درصد از واجدان شرایط رای دادن با تشکیل مجلس قانون اساسی موافقت خواهند کرد.نتایج این نظر سنجی مدت کوتاهی پیش از بسته شدن صندوق‌های رای گیری انتشار یافتند و از رسمیت برخوردار نیستند.

نتایج این نظر سنجی حکایت از آن دارد که در مقابل 78.1 درصد از آرای مثبت به نفع تشکیل مجلس قانون اساسی 21.9 درصد از مردم اکوادور به آن رای منفی خواهند داد.برای اجرایی کردن طرح رییس جمهوری اکوادور مبنی برتشکیل مجلس قانون اساسی باید اکثریت مردم به آن رای مثبت بدهند، امری که با توجه به نتایج نظر سنجی‌های انجام شده محتمل به نظر می‌رسد.

در حالی که هنوز شمارش آرای همه پرسی اخیر در اکوادور پایان نگرفته است، رییس جمهوری و وزیر کشور، پیروزی در همه همه پرسی را به یکدیگر تبریک گفته‌اند و رافائل کورئا رییس جمهوری نتایج این همه پرسی را را پیروزی ملت اکوادور توصیف کرده است.

او که در کنفرانسی خبری حضور یافته بود، گفت: امروز قاطع ترین پیروزی در کل تاریخ اکوادور به دست آمده است: رای آری ملت بسیار برای آینده اکوادور تعیین کننده بود.

گوستاوو لارئا وزیر کشور اکوادور نیز در سخنانی گفت:پیروز بزرگ این همه پرسی شهروندان اکوادوری بودند.او افزود: ما اکوادوری‌ها به تغییرات نیاز داریم.

وزیر کشور اکوادور گفت:بزرگترین بازندگان این انتخابات نیز نیرو‌های سیاسی بودند که با برگزاری این رفراندوم مخالفت کردند.

در صورت پیروزی نهایی طرفداران رای آری، مجلسی برای انجام تغییرات گسترده در قانون اساسی اکوادور تشکیل خواهد شد.با تشکیل این مجلس و انجام تغییرات مورد نظر، تغییرات ژرفی در زیر ساخت‌های دولتی و اجرایی اکوادور ایجاد خواهد شد.