همشهری آنلاین: رافائل کورئا سیاستمدار چپگرا در انتخابات ریاست جمهوری اکوادور ادعای پیروزی کرد.

به گزارش خبرگزاری بی.بی.سی، براساس نتایج اولیه انتخابات اکوادور که پس از شمارش 20 درصد از آرا اعلام شد،رافائل کورئا با کسب 66 درصد آرا از رقیب خود آلوارو نوبوای راستگرا که 34 درصد آرا را تاکنون کسب کرده ،پیشی گرفته است.

کورئا پس از مشخص شدن نتایج اولیه انتخابات با لحنی که از شادی زائدالوصفی حکایت داشت،گفت: خدا را شکر ما پیروز شده‌ایم.

او ادامه داد: ما این پیروزی را با افتخار وفروتنی می‌پذیریم ...ما تنها ابزاری از قدرت مردمی هستیم.

کورئا همچنین اعلام کرد که کشورش مجددا به سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (OPEC) خواهد پیوست، سازمانی که اکوادور از آن در سال 1992 خارج شده بود.
او همچنین در اقدامی که به دلیل عدم اعلام نتایج نهایی انتخابات شتاب زده توصیف شده است، ریکاردو پاتینوی چپگرا را به سمت وزیر اقتصاد و آلبرتو اکوستا را در مقام وزیر انرژی دولت خود تعیین کرد.

این در حالی است که کورئا پیش از انتخابات و در جریان مبارزات انتخاباتی از قصد خود مبنی بر مخالفت با عقد قرار داد تجاری آزاد با آمریکا و تعطیل کردن پایگاه نظامی آمریکا در این کشور خبر داده بود

در حالی که رافائل کورئا ادعای پیروزی زود هنگام کرده است،آلوارو نوبوا تاکنون از پذیرش رسمی شکست خودداری کرده است.نوبوا ضمن رد نتایج اولیه گفته است تا پایان شمارش آرا منتظر خواهد ماند و آنگاه در صورت نیاز درخواست بازشماری آرا را مطرح خواهد کرد. 

آینده  و گذشته در یک نگاه

 خبرگزاری آلمان نیز گزارش داد: در صورت پیروزی کورئا، اکوادور هم به حلقه رو به گسترش کشورهایی وارد می‌شود که چپ‌گرایان بر آن حکومت می‌کنند. ونزوئلا، شیلی، بولیوی، برزیل، آرژانتین و اروگوئه در حال حاضر این حلقه را تشکیل داده‌اند.

کورئا پیش از این بخت اول پیروزی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری اکوادور محسوب می‌شد که روز 15 اکتبر برگزار شد. اما وی با کسب 22.8 درصد آرا پس از نوبوآ قرار گرفت که 26.8 را به دست آورده بود. کورئا با پشت سر گذاشتن 11 نامزد انتخاباتی دیگر، به رقابت‌های دور دوم انتخابات وارد شد. اظهارات او مبنی بر آن که در صورت پیروزی باز پرداخت بدهی‌های این کشور را کاهش می‌دهد و پول آن را صرف برنامه‌های اجتماعی خواهد کرد، باعث بروز ناآرامی در بازارهای مالی نیویورک شده است.

 اما فارغ از آنچه در گذشته رخ داده، برنده انتخابات ریاست جمهوری اکوادور وظایف سختی را پیش روی خود دارد و باید این کشور را به ثبات سیاسی و اقتصادی برساند. اکوادور از سال 1996 میلادی هشت رییس مختلف داشته است.

 سه تن از آنها زیر فشار اعتراض‌های خیابانی مجبور به استعفا شدند. کورئا در سال‌های گذشته و در زمان ریاست جمهوری آلفردو پالاسیو به مدت 106 روز وزیر اقتصاد بود و زمانی که در آوریل سال 2005 میلادی لوسیو گوتیرس، رییس جمهور شد، کار خود را از دست داد

کد خبر 9489

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز