همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد که ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در مذاکرات بعدی به توافق خوبی دست یابند.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در حاشیه مراسم سالگرد شهدای هسته ای در جمع خبرنگاران درباره مذاکرات آینده ایران و آژانس گفت: مذاکراتی که در تهران انجام شد، مذاکرات خوبی بود و نمایندگان آژانس نیز اقرار داشتند که این مذاکرات سازنده بوده است.

مهمانپرست خاطر نشان کرد: شرط رسیدن به توافق این است که حقوق ملت ما به رسمیت شناخته شود و اگر نگرانی وجود داشته باشد، آن را برطرف خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد تاثیر مذاکرات ایران و آژانس در به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و 1+5 ادامه داد: این دو موضوع جدا است بحث ما با آژانس فنی و حقوقی است.

وی با اشاره به اینکه با آژانس درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان مذاکره می کنیم، تصریح کرد: فکر می کنیم همکاری ها باید به شکل کامل و طوری باشد که همه کشورها بتوانند از حقوق خود بهره مند شوند، 

مهمانپرست خاطر نشان کرد: بحث ما و 1+5 سیاسی است و فکر می کنیم آنها یک رویکرد سیاسی را دنبال می کنند و می خواهند با فشار بر ملت ما به اهداف خاصی دست یابند وگرنه خیلی زودتر از اینها به نتیجه می‌رسیدیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات وزارت خارجه درباره حقانیت دانشمندان هسته ای ترور شده کشورمان، اظهار داشت:ما این مساله را از طریق سازمان بین المللی انرژی اتمی دنبال می کنیم.

وی ادامه داد: آنها چون منطق درستی ندارند و به شکل حقوقی نمی توانند نظریات خود را اثبات کنند دست به چنین جنایات غیرانسانی می زنند.

مهمانپرست تاکید کرد: در مجامع بین المللی ترورها را با عنوان سند جنایت رژیم صهیونیستی به ثبت رساندیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: متاسفانه شاهدیم که علی رغم جنایت های صورت گرفته در همین ایام اسم گروهک منافقین از لیست تروریست های آمریکا و کانادا خارج می شود که این اقدام به هیچ وجه قابل توجیه نیست چراکه از گروهک های تروریستی حمایت می کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و آرژانتین که پنجشنبه گذشته صورت گرفت، بیان کرد: امیدواریم به نتایج قابل توجهی در این مذاکرات دسترسی پیدا کنیم در حال رایزنی هستیم و امیدواریم این مساله قضایی به سمت نهایی خود نزدیک شود و البته مذاکرات آرژانتین را سازنده می دانیم.

مهمانپرست در پاسخ به سوال دیگری در این مورد که آیا مساله سوریه و بحرین نیز در مذاکرات ایران و 1+5 مطرح می شود، اظهار داشت: قبلا اعلام کردیم مذاکرات ایران و 1+5 تنها در مورد مسائل هسته ای صورت نمی گیرد. موضوعات مختلف دیگری نیز در این مذاکرات می تواند مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش مهر، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه 1+5 موضوع مواد مخدر را مطرح کرد، اضافه کرد: از طرف کشور ما نیز بحران های منطقه ای و مساله سوریه و بحرین مطرح شد.

مهمانپرست گفت: اگر بتوانیم از نقطه نظرات همه کشورهای مستقل برای بحران های منطقه ای استفاده کنیم، دستاوردهای خوبی حاصل خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی در این باره که آیا در جلسه آینده مذاکرات ایران و 1+5 پرونده سوریه قابل حل است، تصریح کرد: این مساله به جزئیات دستور کار نشست بستگی دارد و باید صبر کنیم درباره زمان و مکان نشست آینده توافق نهایی صورت گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در این باره که رسانه های غربی درباره اظهارات وی در مورد انتخاب وزیر امور خارجه آمریکا مطالبی را مبنی بر علاقه ایران به این انتخاب منتشر کرده اند، گفت: آنها دوست دارند اهداف سیاسی خاصی را دنبال کنند. مواضع ما کاملا روشن است و اگر آمریکا بخواهد سیاست های متفاوتی را دنبال کند باید در عمل نشان دهد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها