گروه ادب و هنر- احمد افشار: جشنواره داستان انقلاب امسال پنجمین دوره خود را 18بهمن‌ماه با معرفی نفرات برگزیده در سوره مهر حوزه هنری برگزار خواهد کرد. ازجمله ویژگی‌های این دوره حضور گسترده نویسندگان جوان شهرستانی است.

از بین 60نفر از نویسندگانی که آثارشان به بخش پایانی این دوره راه یافته‌اند 31نفر شهرستانی هستند. به گفته برگزارکنندگان، در این رویداد فرهنگی با نویسندگانی مواجهیم که می‌توانند با نویسندگان حرفه‌ای و مشهور به رقابت بپردازند. امیرحسین فردی به‌عنوان دبیر هنری پنجمین جشنواره‌ داستان انقلاب معتقد است: ارگان‌ها و نهادهای فرهنگی و هنری باید با پرداختن به هنر و ادبیات انقلاب، نسل جوان را برای پرداختن به این هنر در دوره‌های آینده تربیت کنند و از حرکتی که هم‌اکنون آغاز شده حمایت شود تا در آینده هم ادامه پیدا کند.

فردی در نشست خبری دیروز در حوزه هنری ، درباره‌ موفقیت جشنواره داستان انقلاب گفت: اگر ما موفقیتی در ادبیات داستانی داریم، فقط به نویسندگان، برگزارکنندگان و مسئولان جشنواره‌ها برنمی‌گردد، بلکه بخشی از آن به‌کار رسانه‌ها مربوط است، چرا که در غیابشان ما پیشرفتی در ادبیات داستانی نخواهیم داشت. وی تأکید کرد: من به همه کسانی که در این راه زحمت کشیده و قلم زده‌اند احترام می‌گذارم و سپاسگزار زحمات اصحاب رسانه در این زمینه هستم.

فردی ادبیات داستانی را با فیلم، تئاتر و نقاشی مقایسه کرد و افزود: این هنر در مقایسه با سایر هنرها امر پیچیده‌ای است که زمان و زحمت می‌برد. برای خواندن یک رمان باید ساعت‌ها وقت گذاشت، اما در فیلم و نقاشی و تئاتر اینطور نیست. برای اظهارنظر درباره‌ یک رمان قطعا وقت و زحمت بیشتری لازم است. تهیه‌ کتاب هم مشکل است و ادبیات داستانی مشکلات خاص خود را دارد.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ادامه داد: با کوشش همه‌ عوامل، ادبیات داستانی ما بعد از انقلاب جان تازه‌ای گرفته و در ادبیات داستانی انقلاب حرکتی بی‌سابقه شروع شده و مورد قبول نویسندگان قرار گرفته است. البته منظورم همه‌ نویسندگان نیست بلکه آن دسته از نویسندگانی است که به انقلاب و نظام دلبسته هستند. اینها بیشتر نویسندگان جوان هستند.

موضوعی بودن جشنواره نکته دیگری بود که فردی با اشاره به آمار آثار ارسالی گفت: آثار زیاد و چشمگیری به این جشنواره ارسال شد، اما باید این نکته را درنظر داشت که نوشتن در موضوع محدود بسیار دشوار است؛ مثلا اگر در فراخوان اعلام کنیم موضوع آزاد است، دست نویسندگان باز خواهد بود و از هر موضوعی می‌توانند بنویسند، اما وقتی می‌گوییم داستان انقلاب و موضوع را محدود می‌کنیم خلق داستان در این موضوع محدود مشکل و پیچیده است. بنابراین تعداد آثار ارسالی با این ملاحظات و محدودیت‌ها بسیار خوشحال‌کننده و مایه امیدواری است.

امیرحسین فردی از جشنواره داستان انقلاب به‌عنوان یکی از پربرکت‌ترین جشنواره‌های ادبی کشور نام برد و در ادامه افزود: هر ساله علاوه بر معرفی چهره‌های جوان مستعد شهرستانی به‌عنوان بهترین سرمایه و پشتوانه ادبیات انقلاب و کشور به جامعه ادبی چندین کتاب در این زمینه در پایان جشنواره به چاپ می‌رسد.

دبیر هنری پنجمین جشنواره داستان انقلاب در بخش دیگری از سخنانش درباره تشویق‌ها و جوایزی که در این جشنواره برای برگزیدگان درنظر گرفته شده، توضیح داد: ما در این جشنواره تشویق‌ها و جوایزی را درنظر گرفته‌ایم که جوایز برگزیدگان از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می‌شود؛ همچنین کار تشویقی چاپ آثار برگزیده و قابل چاپ هم از طرف مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و انتشارات سوره مهر صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: برداشت من این است که همه این تشویق‌ها و جوایز که در جای خود بسیار هم خوب است، انگیزه اصلی نویسندگان محسوب نمی‌شوند، بلکه آنچه باعث رونق جشنواره داستان انقلاب شده، انگیزه درونی و دلبستگی نویسندگان به جریان انقلاب اسلامی است؛ نویسندگان به این نتیجه رسیده‌اند که باید با دغدغه رویداد بزرگ انقلاب اسلامی را بدون دروغ و به‌طور کاملا واقعی، مستند و البته در قالب هنر بیان کنند.

به گفته وی آثار برگزیده و برتر جشنواره داستان انقلاب طبق برنامه سال‌های گذشته به‌خودی خود چاپ می‌شوند. برخی از آثار هم هستند که رتبه‌ای را در جشنواره کسب نکرده‌اند، اما از قابلیت چاپ برخوردارند و جشنواره برای چاپ و نشر آنها کارهای ویژه حمایتی خود را انجام داده و آنها را در نوبت چاپ قرار می‌دهد. در ادامه علی قربانی دبیر اجرایی جشنواره داستان انقلاب نیز با بیان اینکه امسال در مجموع 347اثر از سوی 228هنرمند به دبیرخانه ارسال شد، گفت: از این تعداد 210اثر در بخش داستان بزرگسال، 82اثر داستان کودک و نوجوان، 31اثر رمان بزرگسال و 20رمان نوجوان به مرحله پایانی راه یافتند. در مجموع می‌توان گفت که 71اثر به مرحله دوم داوری‌ها صعود کردند. وی افزود: در بخش داستان بزرگسال 34اثر، داستان کوتاه نوجوان 17اثر، رمان بزرگسال 13اثر و رمان و داستان بلند نوجوان هشت اثر به مرحله نهایی داوری راه یافتند.

قربانی در ادامه درباره جوایز این جشنواره گفت: در بخش داستان بلند و رمان این جشنواره، جایزه‌ اثر برگزیده 100میلیون ریال، اثر برتر 70میلیون ریال و اثر تقدیری 50میلیون ریال خواهد بود. در بخش داستان کوتاه نیز برای اثر برگزیده 30میلیون ریال، اثر برتر 20میلیون ریال و اثر تقدیری 10میلیون ریال درنظر گرفته شده است. البته امکان اضافه شدن به عناوین ذکرشده هم با نظر هیأت داوران وجود دارد.

به گفته وی کار داوری آثار این دوره از جشنواره را در بخش ادبیات داستانی بزرگسال راضیه تجار، محمد کاظم مزینانی و فیروز زنوزی جلالی و در بخش کودک و نوجوان حسین فتاحی، سمیرا اصلان پور و خسرو باباخانی انجام می‌دهند.