گروه بورس: تازه‌ترین آمار فدراسیون بین‌المللی بورس‌های اوراق بهادار نشان می‌دهد، ارزش مبادلات بازار سهام تهران در طول 3 ماه نخست سال 2007 میلادی به مرز دو میلیارد دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش، فعالان بورس تهران از ژانویه تا مارس 2007 میلادی یک میلیارد و 950 میلیون دلار سهام دادوستد کرده‌اند. به این ترتیب عملکرد بورس در آغاز سال جاری میلادی نسبت به سال قبل 124 درصد رشد داشته است.

طبق این آمار ارزش مبادلات بورس اوراق بهادار تهران، در ژانویه به 412 میلیون دلار رسیده و در فوریه 536 میلیون دلار سهام در این بازار دادوستد شده، ضمن این‌که در مارس 2007 میلادی از مرز یک میلیارد دلار گذشته است.

عملکرد جهان

طبق آخرین آمار فدراسیون بین‌المللی بورس‌های اوراق بهادار، ارزش کل دادوستد‌ها در بورس‌های جهان در هریک از ماه‌های ژانویه و فوریه 2007 میلادی معادل 7 هزار میلیارد دلار بوده است.

بر این اساس در مجموع ظرف 3 ماه نخست سال جاری میلادی بیشترین نقدینگی سرمایه‌گذاران جهان به سوی نیویورک و دو بورس بزرگ فعال در آن یعنی بورس نیویورک و نزدک سرازیر شده‌است.

در این مدت ارزش مبادلات بورس نیویورک 6 هزار و 335 میلیارد دلار بوده و ارزش دادوستدها در بورس نزدک 3 هزار و 317 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

پس از بورس‌های آمریکایی، بورس لندن سومین بازار سهام جهان است که نقدینگی سرمایه‌گذاران را به خود جذب کرده، ارزش کل دادوستدها در بورس لندن طی 3 ماه نخست سال جاری میلادی از دو هزار و 600 میلیارد دلار گذشته است.

اما رتبه چهارم جهان به بورس توکیو اختصاص یافته. در این مدت یک‌هزار و 700 میلیارد دلار اوراق بهادار در بورس توکیو دادوستد شده است.

نسبت گردش

طبق آمار این فدراسیون، سرعت گردش اوراق بهادار و نسبت نقد شوندگی سهام در بورس تهران، طی 3 ماه نخست سال جاری میلادی رو به افزایش است؛ به‌طوری که این نسبت از 1/14 درصد در ژانویه به 1/16 درصد در مارس 2007 رسیده است.

از طرف دیگر طبق این آمار شاخص کل بورس تهران در پایان مارس 2007 نسبت به مارس 2006 میلادی از 4 درصد رشد برخوردار شده است.