چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۰
۰ نفر

گروه بورس: نخستین سقوط بورس‌ها در سال 2007 میلادی ، بازارهای سرمایه جهان را به لرزه در آورد.

برخی شبکه‌های خبری اخبار مربوط به رکود اقتصاد چین و برخی دیگر اوضاع اقتصاد آمریکا را به عنوان مسبب این ماجرا معرفی کرده‌اند. شبکه خبری بی.بی.سی در این باره نوشت: بورس‌های جهان در پی نگرانی شدید سرمایه‌گذاران، در مورد نزول اقتصادچین ،سقوط کردند.

در این میان شاخص  فوتسی 100 که عملکرد بورس لندن را نشان می‌دهد شاهد حداکثر افت خود طی 9 ماه گذشته بوده است. فوتسی 100 با افتی تقریبا دو و سه دهم درصدی نزدیک به 149 رقم سقوط کرد.

سقوط ارزش سهام در بازارهای آسیا، لندن، فرانکفورت و پاریس حدود دو درصد بوده است در بازار سهام هنگ کنگ شاخص هنگ سنگ 2/2 درصد و در بورس ژاپن، نیکی به میزان نیم درصد کاهش داشت. در بورس نیویورک شاخص داوجونز هنگام آغاز کار در روز سه شنبه  با کاهش یک درصدی روبرو شد.

درپی افزایش قیمت نفت و انتشار برخی شایعات شاخص بورس‌های شرق آسیا کاهش یافت که شاخص بورس شانگهای به پائین‌ترین میزان خود طی 10 سال گذشته رسید. هنوز به روشنی معلوم نیست، کدام عامل باعث شد تا در زمانی که بورس‌های آسیایی شش‌ماه صعود بی‌وقفه را پشت سر می‌گذاشتند، تنها در مدت 13 دقیقه ارزش سهام به شدت سقوط کند.

طبق گزارش‌های دریافتی در پایان معاملات بورس‌های شرق آسیا، شاخص  کامپوزیت در بورس کوآلالامپور 81/2درصد و شاخص بورس کره جنوبی 05/1درصد افت کردند. بورس‌های سنگاپور، تایپه تایوان، مانیل فیلیپین، جاکارتای اندونزی و بانکوک تایلند نیز با کاهش ارزش سهام خود روبرو بودند. در قاره اقیانوسیه نیز چه در نیوزیلند و چه در استرالیا شاخص‌های بورسی با افت قابل توجهی روبرو بودند.

به گزارش بلومبرگ، بورس‌های آسیایی با بیشترین افت طی 8 ماه گذشته مواجه شده اند و شاخص بورس داوجونز آمریکا با بیشترین میزان کاهش پس از حادثه 11 سپتامبر  روبه رو‌شده است.

با کاهش تقاضا برای کالاهای بادوام در آمریکا و ارائه آمار ضعیف تولید در این کشور، سرمایه‌گذاران برای فروش سهام شرکت‌های تولیدی و صنعتی به بورس‌های وال‌استریت هجوم آورده اند و همین امر سقوط شدید شاخص بورس‌های صنعتی آمریکا را به دنبال داشت.

شاخص بورس فیلیپین نیز 7.9 درصد کاهش یافت که بیشترین میزان کاهش یک بورس در منطقه جنوب شرق آسیا از زمان بحران مالی آسیا در سال 1997 محسوب می‌شود. بورس استرالیا نیز با بیشترین میزان کاهش از 11 سپتامبر 2001 مواجه شد و 27 میلیارد دلار از ارزش آن کاسته شد.

کد خبر 16839

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز