به گفته کارشناسان، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای برگزاری یک جشنواره، محل برگزاری آن است.

 اما اتفاقی که امسال برای نمایش آثار بخش رقابتی پنجمین دوره جشنواره تجسمی فجر افتاد، نشان داد که حوزه هنرهای تجسمی همچنان در بین متولیان فرهنگی از اهمیت کمتری نسبت به سایر هنرها برخوردار است؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر آثار بخش رقابتی جشنواره در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، مجسمه‌سازی، کاریکاتور و تصویرسازی در موزه امام علی به‌دلیل کمبود فضای نمایشگاهی در فاصله‌های بسیار نزدیک به هم روی دیوارهای موزه نصب شده است. در چهار دوره برگزاری جشنواره تجسمی فجر، همواره مؤسسه فرهنگی هنری صبا که یکی از بزرگ‌ترین مجموعه گالری‌های پایتخت را در اختیار دارد، به‌خاطر دسترسی راحت‌تر علاقه‌مندان نمایش آثار جشنواره تجسمی فجر را به عهده می‌گرفت. دراین دوره هم طبق برنامه‌ریزی، توافق و اطلاع‌رسانی انجام یافته قرار بود که آثار بخش رقابتی جشنواره در گالری‌های این مؤسسه به نمایش درآید.

حتی در دی‌ماه امسال، عباس میرهاشمی دبیر جشنواره، از نمایش آثار 9رشته رقابتی این رویداد هنری در این مؤسسه خبر داده و گفته بود: این اقدام برای نمایش متمرکز آثار انجام می‌شود. وی بر این نکته نیز تأکید کرده بود که به‌خاطر دسترسی راحت‌تر علاقه‌مندان به نمایشگاه آثار تجسمی، تلاش کرده‌ایم از پراکندگی مکان‌های نمایش آثار جلوگیری کنیم؛ از این‌رو آثار فقط در مؤسسه فرهنگی هنری صبا عرضه خواهد شد. اما چهار روز قبل از برگزاری جشنواره، مدیر مؤسسه صبا یکباره و با وجود اعلام برنامه قبلی، از میزبانی جشنواره سرباز زد و برگزارکنندگان جشنواره را مجبور به ارائه‌ آثار در دو مجموعه موزه امام علی و فرهنگسرای نیاوران کرد. این عدم‌همراهی مؤسسه فرهنگی و هنری صبا با مرکز هنرهای تجسمی برای اختصاص بزرگ‌ترین فضای نمایشگاهی کشور به جشنواره تجسمی فجر، باعث دلخوری و گلایه مسئولان، کارشناسان و هنرمندان جشنواره شد، به‌طوری که بارها در سخنان خود از این موضوع گلایه کردند. پس از بازتاب گلایه‌های هنرمندان، مسعود ناصری مدیر مرکز صبای فرهنگستان هنر در مصاحبه‌ای با مهر اعلام کرد که این مؤسسه آماده همکاری با جشنواره تجسمی فجر بوده ولی دیر اقدام کردن مدیران جشنواره باعث شده که این همکاری اتفاق نیفتد و امسال این مؤسسه میزبان جشنواره تجسمی فجر نباشد.

ناصری بیان کرد:‌ البته ما به دبیرخانه جشنواره پیشنهاد دادیم که بخش خوشنویسی و نگارگری جشنواره تجسمی فجر را به صبا بیاورند ولی قبول نکردند. در پی این مصاحبه سیدعباس میرهاشمی دبیرکل پنجمین جشنواره تجسمی فجر با رد تمام ادعاهای ناصری گفت: ما از اسفند‌ماه سال گذشته و بعد از برگزاری دوره چهارم جشنواره تجسمی فجر، نامه‌ای برای مدیر مؤسسه صبا ارسال کردیم و در همان موقع مدیر مؤسسه صبا اعلام آمادگی کرد که مؤسسه تحت امرش آماده میزبانی از پنجمین جشنواره تجسمی فجر خواهد بود. اینکه بالاخره چه‌کسی مقصر است قضاوتی نمی‌کنیم اما اگر متولیان فرهنگی به‌دنبال توسعه کمی و کیفی هنرهای تجسمی هستند، یکی از مسائل مهم تأمین فضاهای مورد نیاز برای نمایش آثار هنرهای تجسمی، همچنین مکان‌هایی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی،‌ورک‌شاپ‌ها و. . . است که نه‌تنها در تهران بلکه در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های کشور نیز این کمبود به وضوح به چشم می‌خورد. بنابراین باید برای آن فکری شود و با اختصاص بودجه برای تأمین این فضاها در سراسر کشور برای ارائه آثار هنرهای تجسمی برنامه‌ریزی اصولی شود تا بلکه حوزه هنرهای تجسمی از انزوایی که مشخصا با ندانم‌کاری‌های مدیران فرهنگی به‌وجود آمده و می‌آید، روبه‌رو شود.

برچسب‌ها