گروه بین‌الملل: دو سال پس از درگرفتن بحران در سوریه و ناتوانی قدرت‌های بین‌المللی در بی‌طرف ماندن در قبال این بحران یا یافتن راهی برای آن، رئیس‌جمهور سوریه کشورهای عضو بریکس را به دخالت برای توقف خشونت‌ها فراخواند و همزمان با آن انگلیس ارسال سلاح برای گروه‌های مسلح را در دستور کار خود قرار داد، اما در آلمان صدها نفر در طرفداری از حاکمیت سوریه دست به تظاهرات زدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهور سوریه در پیامی که مشاورش خانم بثینه شعبان آن را به جیکوب زوما رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی و ریاست کنونی گروه بریکس ارسال کرد، کشورهای عضو این گروه تازه ظهور را به دخالت برای متوقف کردن خشونت‌های جاری در کشورش و یاری رسانی در برگزاری گفت‌وگوهای ملی فراخواند.

قرار است نشست سران کشورهای عضو بریکس یک هفته دیگر در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار شود. کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی گروه بریکس را شکل می‌دهند و به‌عنوان قدرت‌های اقتصادی نوظهور در عرصه جهانی به ایفای نقش می‌پردازند. این کشورها با هرگونه دخالت نظامی در بحران سوریه مخالفند و بر ضرورت حل و فصل داخلی بحران تأکید می‌کنند.

بثینه شعبان با اشاره به تسلیم پیام بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به همتایانش در کشورهای بریکس، تأکید کرد که جیکوب زوما با خواسته همتای سوری‌اش با رویکردی مثبت تعامل کرده است.جیکوب زوما هم در این دیدار با اظهار تأسف نسبت به رخدادهای جاری در سوریه، تأکید کرد که در روند نقش آفرینی کشورهای بریکس در عملی کردن توافقنامه ژنو، توقف خشونت‌ها در اسرع وقت و آغاز گفت‌وگوهای سیاسی تمام تلاش خود را به‌کار خواهد گرفت. وی همچنین از اطلاع مستقیم از اوضاع جاری در سوریه ابراز خرسندی کرد.

اما به موازات تلاش‌ها برای تعریف سازوکاری سیاسی به‌منظور پایان‌دادن به بحران جاری در سوریه، رسانه‌های خبری گزارش دادند که انگلیس در حال تدوین طرح‌هایی پنهانی برای ارسال سلاح به گروه‌های مسلح مخالف است. به نوشته روزنامه دیلی استار ساندی، انگلیس اخیرا در چارچوب طرح خود برای یاری رسانی به گروه‌های مسلح مخالف سوریه، یگان‌هایی از نیروهای ویژه خود را از افغانستان خارج کرده و فرمانده نیروهای ویژه و کماندوهای انگلیسی در حال تدوین طرح‌هایی سری به‌منظور ارسال سلاح به مخالفان سوریه هستند.

به نوشته دیلی استار ساندی، یگان‌های نیروهای ویژه با هدایت دستگاه امنیت خارجی انگلیس و همتای فرانسوی‌اش فعالیت خواهند کرد تا سلاح‌هایی به ارزش 20میلیون پوند را به گروه‌های مسلح تسلیم کنند. این سلاح‌ها در حال حاضر در کشورهای مجاور سوریه نگهداری می‌شوند. این روزنامه هفته گذشته نوشته بود که انگلیس سلاح‌هایی به ارزش 20میلیون پوند را برای گروه‌های مسلح تهیه کرده است. این سلاح‌ها برای مسلح‌سازی‌ یک هزار نفر کافی است. در همین حال، روزنامه الوطن سوریه هم نوشت که صدها پیکارجوی مسلح طی هفته‌های گذشته از ترکیه، اردن و لبنان وارد سوریه شده‌اند.

به نوشته این روزنامه، پیکارجویان یادشده پس از آموزش دیدن زیرنظر تفنگداران آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی در اردوگاه‌هایی در اردن و ترکیه به خاک سوریه نفوذ کرده‌اند. اردن از معدود کشورهای همجوار سوریه بود که کوشید در بحران بی‌طرف بماند اما پس از دیدار محرمانه اخیر عبدالله دوم پادشاه اردن با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، مقام‌های این کشور مرزهای خود را برای ورود گروه‌های مسلح و شبه نظامیان القاعده به داخل سوریه گشودند.

اما در آلمان، صدها نفر در حمایت از حاکمیت سوریه دست به تظاهرات زدند. به گزارش شبکه خبری راشا تودی، در این تظاهرات که تحت عنوان اعتراض به دو سال گستاخی‌های ناتو و القاعده برگزار شد، شهروندانی از کشورهای آلمان، سوریه، لبنان، فلسطین، روسیه و شمار قابل‌توجهی از اعضای اتحادیه جوانان ترک شرکت کردند. در کشورهای دیگر اروپایی هم تظاهرات‌های مشابهی به مناسبت دومین سال بحران سوریه برگزار شد.

منبع: همشهری آنلاین