گروه ادب و هنر: هر سال در آستانه سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی نهاد‌های مختلف فرهنگی - هنری برنامه‌هایی را برای گرامیداشت یاد این شهید برپا می‌کنند.

 این روز در تقویم رسمی کشور با نام «روز هنر انقلاب اسلامی» شناخته می‌شود. البته سال گذشته اتفاق جالبی رخ داد و روز شهادت این هنرمند از تاریخ 20فروردین به روز 21 منتقل شد. استدلال مسئولان شورای فرهنگ عمومی برای این کار، تداخل روز هنر انقلاب اسلامی و روز ملی فناوری هسته‌ای بود. درحالی‌که خانواده شهید آوینی به تغییر تاریخ شهادت او از 20فروردین به 21فروردین در تقویم رسمی کشور اعتراض کرده بودند، شورای فرهنگ عمومی این مسئله را اقدامی هماهنگ‌شده با خانواده این شهید اعلام کرد و توضیح داد این تغییر به این علت انجام گرفته که شهید آوینی روز 21فروردین تدفین شده است. خانواده این شهید در پاسخ به اظهارات مسئولان این شورا تاریخ تدفین او را 22فروردین اعلام کردند و گفتند بیم آن دارند که با بی‌توجهی‌هایی که انجام می‌شود، تاریخ شهادت آوینی به اردیبهشت نیزمنتقل شود!

وحید جلیلی فعال فرهنگی در گفت و‌گو با خبرنگار همشهری درخصوص اهمیت نامگذاری سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی به نام روز هنر انقلاب اسلامی گفت: حضور شهید آوینی در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70، موجب شد تا راه هنر انقلاب گم نشود و پرچم گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ و هنر همچنان برافراشته بماند. جلیلی افزود: این از یکسو به توان فکری و تئوریک شهید آوینی و از دیگر سو به تخصص و اشراف ایشان در زمینه مباحث هنری ازجمله سینما و علاوه بر اینها به روحیه ایجابی ایشان در ارائه تولید محصولات فرهنگی و هنری بر می‌گشت. وی تصریح کرد: شهید آوینی براساس آن مبانی فکری که ارائه می‌کرد، هم متفکر و نظریه‌پرداز بود و هم فضای روشنفکری را به تفصیل نقد می‌کرد و در واقع متوقف نشده بود.

مضاف بر اینکه از نظر خلاقیت حوزه رسانه‌ای هم چهره ممتازی بود. لذا مجموع این ویژگی‌ها باعث شد که شهید آوینی به‌عنوان یکی از چهره‌های اصلی فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی شناخته شود و من فکر می‌کنم ما همچنان به این ویژگی‌ها در عرصه فرهنگ و هنر نیاز داریم. جلیلی تأکید کرد: اگر در عرصه فرهنگ و هنر کشور، به‌ویژگی‌های فکری و شخصیتی شهید آوینی توجه کنیم همچنان آن ویژگی‌ها به‌کار می‌آیند و با نگاه به آن ویژگی‌ها در این فضای پرتنش فرهنگی می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم. وی با بیان اینکه شهید آوینی یکی از قله‌های فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی شمرده می‌شود، ادامه داد: « به‌نظر می‌رسد باید از ظرفیت این هنرمند متعهد برای الگو گرفتن در فضای فرهنگی و هنری به‌خصوص جوانانی که وارد این عرصه می‌شوند خیلی بیشتر از این استفاده شود». شهید مرتضی آوینی هنرمند و نویسنده عرصه دفاع‌مقدس و سازنده مجموعه مستند «روایت فتح» 20فروردین 1372در فکه به شهادت رسید.

سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی در برج میلاد

همزمان با بیستمین سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی، جشنواره هنری گنجینه آسمانی با حضور هنرمندان و منتقدان سینما ازجمله فراستی، طالب‌زاده و افخمی در برج میلاد تهران برگزار می‌شود. به گزارش روابط عمومی برج میلاد تهران، جشنواره گنجینه آسمانی به مناسبت بیستمین سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی امروز در مرکز همایش‌های بلندترین برج کشور برگزار می‌شود. در این مراسم میزگردی با عنوان بررسی اندیشه‌های سیدمرتضی آوینی با حضور نادر طالب‌زاده فیلمساز، بهروز افخمی کارگردان و مسعود فراستی، منتقد سینما برگزار می‌شود.پخش مستند روایت راوی به کارگردانی حسین معززی‌نیا، پخش فیلم آن به کارگردانی رضا جعفری که درباره آخرین سفر شهید آوینی به فکه است و پخش بخش‌هایی از کلاس درس فیلمسازی شهید آوینی از دیگر بخش‌‌های‌ این مراسم است.

تجلیل از هنرمندان انقلاب اسلامی

در برنامه ای دیگرقرار است از هنرمندان پیشکسوت انقلاب اسلامی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر شود. همایش بزرگداشت «روز هنر انقلاب اسلامی» با حضور هنرمندان، فرهیختگان و تعدادی از مسئولان کشوری برگزار خواهد شد. در این همایش که فردا (چهارشنبه 21فروردین) در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد از هنرمندان پیشکسوت انقلاب اسلامی با حضور دکتر سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل می‌شود. گرامیداشت سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی، امضای میثاق‌نامه هنرمندان با آرمان‌های انقلاب اسلامی، شعرخوانی شاعران معاصر و خاطره‌گویی ازجمله برنامه‌هایی است که در این مراسم اجرا می‌شود. همچنین از دیگر برنامه‌های این همایش اجرای ویژه ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی خواهد بود.

داوری 350 اثر در دومین جایزه شهید آوینی

نصرت‌الله صالح‌نژاد، دبیر اجرایی جشنواره کتاب سال مقاومت (جایزه شهید آوینی) با اعلام اینکه بیش از 350 اثر در دومین جشنواره داوری شدندگفت: تا‌کنون بیش از 350‌عنوان کتاب از بخش داخلی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. کتاب‌های ارسالی توسط کمیته داوری در حال ارزیابی‌اند. وی افزود: آخرین مهلت ارسال آثار تا پایان خرداد امسال است و مراسم پایانی در مهر ماه سال 1392 در تهران برگزار و از برگزیدگان تقدیر خواهد شد.