سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر - الهام اناری: دومین دوسالانه جایزه بزرگ شهید آوینی 13 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

مراسم جایزه بزرگ شهید آوینی 2 سال پیش برای نخستین بار برگزار و با استقبال قابل‌قبول فیلمسازان نیز مواجه شد؛ مراسمی که در آن به مستندهای برتر جوایزی اهدا می‌شود و در کنار جشنواره سینما حقیقت، نقش مهمی در تشویق مستندسازان دارد.

در شرایطی که شاهد برگزاری انبوهی از جشنواره‌های موضوعی هستیم، برگزاری مراسم جایزه بزرگ شهید آوینی، به جای جشنواره نیز در نوع خود جالب توجه به‌نظر می‌رسد.

اما دبیر دومین دوسالانه جایزه بزرگ شهید آوینی در پاسخ به این سؤال که چرا این جایزه به جشنواره تبدیل نمی‌شود و فیلم‌های شرکت‌کننده به معرض نمایش عمومی گذاشته نمی‌شود، با اشاره به نوپا بودن این مراسم می‌گوید: ما از همان دوره اول هم فکر کردیم در برگزاری این جایزه به‌نحوی از مراسم دیگری همچون جایزه کتاب سال الگو بگیریم و در نهایت برگزیده‌ها را در جشنواره سینماحقیقت نمایش دهیم.

اما با توجه به جوان بودن این جایزه، قرار شد بعد از چند دوره تجربه‌اندوزی و بررسی ابعاد مختلف و به دست آوردن ظرایف کار، آن را مستقل و حتی بین‌المللی کنیم اما نیاز به کار مستمر در این زمینه داریم.‌

بخش‌های تازه

جایزه شهید آوینی امسال علاوه بر بخش نکوداشت شهید آوینی چند بخش تازه دارد. محمد آفریده در این باره می‌گوید: علاوه بر 3جایزه زرین، سیمین و برنزی، امسال بخشی هم با احترام به یاد مردم غزه برگزار می‌شود.

همچنین 3 نکوداشت که اسامی آنها در آینده نزدیک اعلام می‌شود. چندین نهاد و صنف نیز امسال جزء حامیان این جایزه هستند و جوایز خود را به برگزیدگانشان اهدا می‌کنند.

افزایش استقبال

به گفته دبیر دومین دوسالانه جایزه بزرگ شهید آوینی، در دوره دوم، استقبال بیشتری برای حضور در جایزه بزرگ شهید آوینی از سوی فیلمسازان صورت گرفته است. او می‌‌گوید: دوره اول طی یک بازه زمانی نزدیک به 6 سال تعریف شده بود؛

یعنی تولیدات از سال 80 تا 86 می‌توانستند در این رقابت شرکت کنند. در آن دوره نزدیک به 600 اثر متقاضی بودند اما در دوره دوم با توجه به اینکه بازه زمانی به 2سال کاهش پیدا کرده ما 380 متقاضی داشتیم که رشد قابل توجهی به‌نظر می‌رسد.

دبیر دومین دوسالانه جایزه بزرگ شهید آوینی همچنین این رویداد هنری را عرصه‌ای برای تبادل نظر و ارتباط مستندسازان و استقبال از آن را نشان‌دهنده ظرفیت زیاد سینمای مستند ایران می‌داند. محمد آفریده در این باره می‌گوید: جای خالی چنین جایزه‌ای در سینمای مستند حس می‌شد.

با توجه به نیاز جامعه و قابلیتی که سینمای مستند دارد این جایزه می‌تواند توجه به سینمای مستند و فیلمسازان این عرصه را بیشتر کند. جشنواره‌ها کامل‌کننده حلقه‌ای هستند که تولید، نمایش و اکران فیلم‌ها را دربرمی‌گیرد. جایزه شهید آوینی هم می‌تواند این مسیر را هموار کند و عرصه‌ای برای تبادل نظر و ارتباط سینماگران سینمای مستند به‌وجود بیاورد.

دبیر دوسالانه جایزه بزرگ شهید آوینی با اشاره به تولید 100 فیلم کوتاه و مستند در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: تولید این تعداد فیلم نشان‌دهنده علاقه‌مندی فیلمسازان برای کار در این حوزه است. جایزه شهید آوینی می‌تواند انگیزه بیشتری برای فیلمسازان مستند به‌وجود بیاورد که کارهایشان دیده، کارشناسی و قضاوت ‌شود.

استمرار در برگزاری

برگزار‌کنندگان جایزه شهید آوینی قصد دارند به‌طور مستمر این مراسم را برگزار کنند. جایزه‌ای که انگیزه برگزاری آن علاوه بر تجلیل از شهید آوینی، فراهم کردن عرصه‌ای برای تبلیغ و ترویج افکار او، آشنایی نسل جوان با این اندیشه‌ها و تعریف مصادیق و مفاهیمی است که او در سینمای مستند به‌دنبال آن بود.آفریده می‌گوید: ما باید ستاره‌های آسمان فرهنگ و هنر کشورمان را بشناسیم و به سمت آنها حرکت کنیم.

شهید آوینی یکی از این ستاره‌های پرفروغ و تابناک است که باید آرا و اندیشه‌های او را شناخت و به نسل بعد منتقل کرد. این شهید بزرگوار به سینمایی دلبسته بود که متعهد و ارزشمند بود. جایزه آوینی، مروج این سینماست.

نمایش برگزیده‌ها در سینما حقیقت

مراسم اختتامیه جایزه شهید آوینی در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود و آثار برگزیده در جشنواره سینما حقیقت که پاییز امسال برگزار می‌شود، روی پرده می‌رود.

مراسم اهدای جوایز دومین دوسالانه جایزه بزرگ شهید آوینی ویژه برترین مستندهای سال، اردیبهشت‌ماه در تهران برگزار می‌شود. 72 فیلم مستند در بخش رقابتی این دوسالانه برای کسب نشان زرین، سیمین و برنزی شهید آوینی و 100 سکه بهار آزادی به رقابت می‌پردازند

کد خبر 79047

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز