شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

جمعه 20فروردین‌ماه سال 1372 قتلگاه فکه، راوی فتح را به شهر آسمان‌ برد

شهید سید مرتضی آوینی، سید شهیدان اهل قلم راوی 8سال دفاع مقدس روایتی بی‌همتا از روزگار خون و حماسه به یادگار گذاشت.

شهید آوینی از نخستین کار خود با گروه جهاد اینگونه می‌گوید: گروه جهاد، نخستین گروهی بود که بلافاصله بعد از شروع جنگ به جبهه رفت. 2نفر از اعضای گروه در همان روزهای اول جنگ در قصرشیرین اسیر شدند و نفر سوم، درحالی‌که تیر به شانه‌اش خورده بود، از حلقه محاصره گریخت.

گروه بار دیگر تشکل یافت و در روزهای محاصره خرمشهر برای تهیه فیلم وارد این شهر شد: «وقتی به خرمشهر رسیدیم هنوز خونین‌شهر نشده بود. شهر هنوز سرپا بود، اگرچه احساس نمی‌شد که این حالت زیاد پر دوام باشد و زیاد هم دوام نیاورد. ما به تهران بازگشتیم و شبانه‌روز پای میز موویلا کار کردیم تا نخستین فیلم مستند جنگی درباره خرمشهر از تلویزیون پخش شد؛ فتح خون.»

مجموعه 11قسمتی «حقیقت» کار بعدی گروه محسوب می‌شد که یکی از هدف‌های آن ترسیم علل سقوط خرمشهر بود. «یک هفته‌ای نگذشته بود که خرمشهر سقوط کرد و ما در جست‌و‌جوی «حقیقت» ماجرا به آبادان رفتیم که سخت در محاصره بود؛ تولید مجموعه حقیقت اینگونه آغاز شد.»

کار گروه جهاد در جبهه‌ها ادامه یافت و با شروع عملیات والفجر8، شکل کاملاً منسجم و به هم پیوسته‌ای پیدا کرد. آغاز تهیه مجموعه زیبا و ماندگار روایت فتح که بعد از این عملیات تا پایان جنگ به‌طور منظم از تلویزیون پخش شد، به همان ایام باز می‌گردد.

شهید آوینی درباره انگیزه گروه جهاد در ساختن این مجموعه که نزدیک به 70برنامه است. چنین می‌گوید: «انگیزش درونی هنرمندانی که در واحد تلویزیونی جهاد سازندگی جمع آمده بودند، آنها را به جبهه‌های دفاع مقدس می‌کشاند؛

وظایف و تعهدات اداری. اولین شهیدی که دادیم علی طالبی بود که در عملیات طریق‌القدس به شهادت رسید و آخرین‌شان مهدی فلاحت‌پور است که همین امسال (1371) در لبنان شهید شد... و خوب، دیگر چیزی برای گفتن نمانده است، جز آنکه ما خسته نشده‌ایم و اگر باز جنگی پیش بیاید که پای انقلاب اسلامی در میان باشد، ما حاضریم.

می‌دانید! زنده‌ترین روزهای زندگی یک مرد آن روزهایی است که در مبارزه می‌گذراند و زندگی در تقابل با مرگ است که خودش را نشان می‌دهد.»

اواخر سال 1370 مؤسسه فرهنگی روایت فتح به فرمان مقام معظم رهبری تاسیس شد تا به کار فیلمسازی مستند و سینمایی درباره دفاع مقدس بپردازد و تهیه مجموعه روایت فتح را که بعد از پذیرش قطعنامه رها شده بود، ادامه دهد.

شهید آوینی و گروه فیلمبرداران روایت فتح سفر به مناطق جنگی را از سر گرفتند و طی مدتی کمتر از یکسال کار تهیه 6برنامه از مجموعه 10قسمتی «شهری در آسمان» را به پایان رساندند و مقدمات تهیه مجموعه‌های دیگری را درباره آبادان، سوسنگرد، هویزه و فکه تدارک دیدند.

شهری در آسمان که به واقعه محاصره، سقوط و باز پس‌گیری خرمشهر می‌پرداخت در ماه‌های آخر حیات زمینی شهید آوینی از تلویزیون پخش شد اما برنامه وی برای تکمیل این مجموعه و ساختن مجموعه‌های دیگر با شهادتش در روز جمعه بیستم فروردین 1372 در قتلگاه فکه ناتمام ماند.

کد خبر 104769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز