گروه اقتصـادی - علـی ابراهیمی: با نهایی شدن دستورالعمل قیمت‌گذاری و وعده اعلام قیمت‌های جدید خودرو تا چهارشنبه هفته جاری، انتظارات عمومی برای کاهش قیمت خودرو و شکست مقاومت خودروسازان بیشتر شده است.

 مصوبه اخیر شورای رقابت برای تعیین ضوابط قیمت‌گذاری خودرو، واکنش متفاوت فعالان بازار، شرکت‌های خودروسازی و کارشناسان در مورد چشم‌انداز آینده بازار خودرو را به‌دنبال داشته است. درحالی‌که روز گذشته قیمت‌های خودرو در حاشیه بازار واکنش چندانی به مصوبه اخیر شورای رقابت نداشت و با تشدید رکود بازار قیمت‌ها همچنان ثابت مانده است، مشتریان خودرو شکست مقاومت خودروسازان در مقابل کاهش قیمت‌ها را به انتظار نشسته‌اند اما خودروسازان هرگونه کاهش دستوری قیمت خودرو را موجب تعطیلی تولید، کاهش عرضه و افزایش بیشتر قیمت‌ها قلمداد می‌کنند.

راهکار کاهش قیمت

معاون پیشین وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد تأثیر مصوبه اخیر شورای رقابت بر قیمت خودرو به خبرنگار ما گفت: تجربه نشان داده است که به جز وزارت صنعت هیچ ارگان دیگری قادر به وادار کردن خودروسازان به کاهش قیمت‌ها نیست چرا که ابزار اجرایی این موضوع در اختیار وزارتخانه مذکور است. محسن حاتم میزان توفیق دستورالعمل شورای رقابت در کاهش قیمت خودرو را منوط به نحوه قانونگذاری و ضوابط اجرایی پیش‌بینی شده دولت در چارچوب این مصوبه قلمداد کرد و افزود:

گرچه اجرای این مصوبه در کوتاه‌مدت منجر به کاهش قیمت‌ها و زیان شرکت‌های خودروسازی خواهد شد اما باید آثار میان‌مدت و کوتاه‌مدت این مصوبه بر بازار و صنعت خودرو مورد بررسی بیشتر قرار گیرد. حاتم تنها راه مقابله با گرانی خودرو را افزایش تولید و عرضه این محصول قلمداد و اعلام کرد: بدون درنظرگرفتن سازوکارهای افزایش تولید و عرضه خودرو امکان کاهش رسمی قیمت‌ها و ثبات بازار وجود ندارد و اقدامات دستوری برای کاهش قیمت خودرو همواره آخرین گزینه برای ساماندهی بازار است.

منبع: همشهری آنلاین