گروه اقتصادی: به‌رغم مخالفت صریح وزارت صنعت و خودروسازان با مصوبه اخیر شورای رقابت و مبهم‌خواندن این مصوبه، قیمت‌های جدید خودرو امروز با لحاظ‌کردن مبنای شاخص تورم91 و کیفیت خودروها توسط شورای رقابت مشخص خواهد شد.

عضو شورای رقابت از جلسه نهایی این شورا برای تعیین قیمت خودرو خبر داد و گفت: در جلسه امروز قیمت جدید خودروها بر مبنای شاخص تورم سال گذشته و شاخص کیفیت محصول مشخص خواهد شد. عیسی امامی در واکنش به موضعگیری روز گذشته قائم‌مقام وزیر صنعت مبنی بر موکول‌کردن قیمت‌های جدید خودرو به حل ابهامات خودروسازان و اصلاح فرمول قیمت‌گذاری خودرو، به فارس گفت: با تعیین فرمول قیمت‌گذاری خودرو، در واقع مکانیسم قیمت‌گذاری مشخص شده و پس از استعلام نرخ تورم بخشی سال91 از بانک مرکزی و شاخص کیفیت از سازمان ملی استاندارد، قیمت نهایی خودروها تعیین خواهد شد.

وی با بیان اینکه قیمت جدید خودروها امروز توسط شورای رقابت اعلام می‌شود و شرکت‌های خودروساز این قیمت‌ها را در فروش خود اعمال خواهند کرد، گفت: اینکه قیمت پایه سال قبل در فرمول تعیین قیمت جدید خودروها ذکر شده، نشان می‌دهد که قیمت مواد اولیه در این فرمول مورد توجه بوده است. این در حالی است که پس از تصویب دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت، شرکت‌های خودروسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در اقدامی هماهنگ این مصوبه را دارای اشکالات و ابهاماتی دانستند و چنین اعلام کردند که با توجه به مشروط‌شدن تعیین قیمت‌ها به اعلام شاخص تورم بخشی صنعت توسط بانک مرکزی و شاخص کیفیت توسط سازمان استاندارد، امکان تعیین قیمت‌ها تا امروز وجود ندارد.

روز گذشته مسعود موحدی قائم‌مقام وزیر صنعت با اشاره به‌وجود برخی ابهامات در فرمول قیمت‌گذاری خودرو، اعلام قیمت‌های جدید خودرو را به رفع این ابهامات در مذاکرات دوباره با شورای رقابت موکول کرد و افزود: علاوه بر ابهام در مبنای قیمت‌گذاری خودرو یکی دیگر از ابهامات این است که آیا هزینه‌های تولید مالی یا تأمین کالا برای خودروسازان از خارج از کشور در تورم بخشی مورد توجه قرار گرفته یا خیر؟ وی افزود: کیفیت خودرو ازجمله معیارهایی است که در فرمول قیمت‌گذاری مورد توجه شورای رقابت بوده درحالی‌که مؤسسه استاندارد در جریان کیفیت نیست و باید منتظر باشیم تا ابهامات موجود برطرف شود.

منبع: همشهری آنلاین