تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۶

همشهری آنلاین: در حالی که کشاورزی و کار در مزرعه در زمان وفور اقتصادی برای بسیاری از جوانان اسپانیایی کاری توهین‌آمیز تلقی می‌شد، تداوم بحران عمیق این کشور اروپایی موجب شده است بسیاری از آنان در جستجوی کار و زندگی به بخش کشاورزی روی بیاورند.

به گزارش ایرنا، دفتر جوانان کشاورز مرکز هماهنگی سازمان های کشاورزی و دامداری اسپانیا روز شنبه در گزارشی اعلام کرد که کمبود فرصتهای شغلی از یکسو و افزایش تقاضا برای مواد غذایی از سوی دیگر، منجر به افزایش 79 درصدی تقاضای کار در بخش کشاورزی از سو ی جوانان اسپانیایی در یک سال اخیر شده است.

این افزایش تقاضا در شرایطی رخ داده که بحران شش ساله اخیر موجب بیکاری بیش از شش میلیون و 200 هزار نفر در اسپانیا شده است که بنا به گزارشهای رسمی، بیش از 57 درصد آنان را جوانان تشکیل می دهند.

متوقف شدن فعالیتهای بخش ساخت و ساز، رکود در بخشهای صنعتی و تجاری، تعطیلی و ورشکسته شدن بسیاری از شرکتها، عدم پرداخت وام از سوی بانکها، اخراج کارکنان ادارات و نهادهای عمومی و دولتی با هدف کاهش هزینه ها و تامین کسری بودجه و از همه مهمتر، گزارشهای کارشناسی که حکایت از آن دارد اسپانیا ظرف سه تا پنج سال آینده نخواهد توانست فرصتهای شغلی موثری ایجاد کند، همگی دست بدست هم داده است تا جوانان این کشور بحران زده اروپایی برای تداوم زندگی، یا تن به مهاجرت دهند و راهی کشورهای دیگر شوند یا به کشاورزی روی آورند.

در گزارشی که دو روز پیش از سوی شرکتهای کاریابی اسپانیا انتشار یافت، اعلام شد که حدود 65 درصد از جوانان این کشور برای یافتن شغل در اندیشه مهاجرت به خارج هستند.

گزارش دفتر جوانان کشاورز از افزایش 79 درصدی تقاضای کار در بخش کشاورزی و دامداری اسپانیا نیز انعکاس دیگری از شرایط بحرانی اشتغال جوانان اسپانیایی است، اگرچه این امیدواری را در میان مردم ایجاد کرده است تا شاید با بازگشت آنها به بخش کشاورزی، بسیاری از روستاهای اسپانیا که در سالهای پیش از بحران به دلیل مهاجرت ساکنانش به شهرها خالی و متروکه شده بود، رنگ حیات و زندگی به خود گیرد.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر، بیش از نیمی از کشاورزان جوان (53 درصد) برای خود کار می کنند و 32 درصد نیز در شرکتهای کشاورزی یا دامداری به فعالیت پرداخته اند. 15 درصد دیگر نیز به صورت شراکتی در زمین های خانوادگی کار می کنند.

به گفته دفتر جوانان کشاورز، نزدیکی محل کار، استقلالی که برای گرفتن تصمیمات وجود دارد، رابطه با همکاران و نوع فعالیت از جمله ویژگیهای مثبتی بیان شده است که جوانان کشاورز در نظرسنجی ها برای فعالیت خود در بخش کشاورزی بیان کرده اند. با این حال، آنها از درآمد مالی اندک و قدرت مانور پایین فعالیت در بخش کشاورزی ناراضی هستند.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر، 82 درصد جوانان کشاورز در اسپانیا به فعالیتها و تولیدات عادی در این بخش روی آورده اند اما 18 درصد آنها به کشاورزی زیست محیطی یا گلخانه ای می پردازند.

شمار متوسط کشاورزان در مزارع اسپانیا در حال حاضر به 85/1 نفر می رسد، به گونه ای که در 39 درصد مزارع فقط یک نفر کار می کند، 25 درصد مزارع دو کارگر دارند، 20 درصد تا چهار کارگر در آنها کار می کند، در 12 درصد مزارع تا 10 نفر در آن مشغول فعالیت هستند و در 3 درصد نیز شمار کارگران بیشتر از 10 نفر اعلام شده است.

دفتر جوانان کشاورز در گزارش خود خاطرنشان کرده است: هرچند هنوز فعالیت در بخش هایی از جمله شیر، غلات، شکر و گیاهان روغنی در اسپانیا با کاستی هایی روبرو است اما رویکرد جوانان به این بخش می تواند موجب توسعه و بهبود در بخش های صادرات سنتی کشاورزی این کشور شود و در این زمینه، چشم انداز بزرگی برای صادرات اسپانیا در بازارهای جهانی از جمله در بخش میوه، سبزیجات، محصولات لبنی و روغنی وجود دارد.

مرکز هماهنگی سازمان های کشاورزان و دامداران اسپانیا بر همین اساس جوانان این کشور را تشویق کرده است به کشاورزی روی بیاورند و ضمن درآمدزایی برای خود، از وابستگی کشورشان به واردات مواد غذایی بکاهند.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها