دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیکاری در نخستین ماه سال 2013 میلادی بطور رسمی 132 هزار نفر دیگر افزایش یافت تا بطور میانگین با نابودکردن 8500 فرصت شغلی در هر روز نشان دهد بحرانی که از شش سال پیش دامن مردم این کشور اروپایی را گرفته است، به این راحتی دست از سر آنها بر نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا، وزارت کار و تامین اجتماعی اسپانیا روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که طی ماه ژانویه در ادارات کار اسپانیا 132 هزار و 55 نفر به عنوان بیکار ثبت نام کردند تا مجموع رقم بیکاران ثبت شده به عدد چهار میلیون و 980 هزار و 778 نفر برسد. این رقم 72/2 درصد بیش از ماه پیش از آن - دسامبر- و 82/8 درصد بیش از ماه ژانویه سال 2012 میلادی است.

نزدیک شدن آمار بیکاران ثبت شده به رقم پنج میلیون نفر رکوردی تازه از نظر بیکاری در این کشور بحران زده اروپایی است، هر چند طبق آمار موسسه ملی آمار اسپانیا شمار بیکاران این کشور در آغاز ماه ژانویه پنج میلیون و 965 هزار و 400 نفر بود که نشان می دهد برای نخستین بار در این کشور نرخ بیکاری از 26 درصد هم عبور کرده است.

علت این اختلاف ارقام در نحوه محاسبه بیکاری از سوی نهادهای مربوطه است. وزارت کار و تامین اجتماعی اسپانیا فقط کسانی را که با حضور در ادارات کار، بطور رسمی خود را به عنوان بیکار معرفی کنند و در حال طی هیچ دوره آموزشی نباشند را بیکار می داند حال آنکه موسسه ملی آمار، اطلاعات خود را بر اساس نظرسنجی های علمی از سطح کشور ارایه می دهد و به همین دلیل، معمولا همواره میان آمار این دو نهاد در زمینه بیکاری تفاوتهایی وجود دارد.

اما، تردیدی نیست که هر دو نهاد از افزایش آمار بیکاری در اسپانیا و ثبت رکوردهای تازه در این زمینه خبر داده اند، حال آنکه ˈماریانو راخویˈ نخست وزیر این کشور وعده داده است اجازه نخواهد داد شمار بیکاران از رقم شش میلیون نفر در سال جاری میلادی فراتر برود.

آمار بیکاران ثبت شده در ادارات کار در حالی به رقم پنج میلیون نفر نزدیک شده است که از زمان ثبت آمار بیکاری در اسپانیا از سال 1996 میلادی تاکنون هرگز چنین آمار بالایی از بیکاری سابقه نداشته است.

با این حال، کارشناسان می گویند افزایش بیکاری در ماه ژانویه - اولین ماه سال میلادی- بطور تاریخی همواره بیش از دیگر ماهها بوده است زیرا در حالی که ماه دسامبر بسیاری از مردم در بازار خریدهای سال نو به فعالیت مشغول می شوند و بیکاری کاهش می یابد، اما در ماه ژانویه به دلیل تعطیلات و پایان فصل خریدها آمار بیکاران رو به افزایش می نهد.

با این حال، افزایش بیکاری در ماه ژانویه 2013 در مقایسه با سال 2012 میلادی با رقم 177 هزار و 470 نفر، سال 2009 میلادی با رقم 198 هزار و 838 نفر و سال 2008 با رقم 132 هزار و 378 نفر اندکی کمتر نشان می دهد و این امیدواری را بوجود می آورد که دولت بتواند به وعده خود برای کنترل بیکاری و تولید فرصتهای شغلی در پایان سال جاری میلادی عمل کند.

با این حال، آمار امروز وزارت کار و تامین اجتماعی اسپانیا نشان می دهد از ژانویه 2012 تا ژانویه 2013 شمار بیکاران در این کشور بحران زده اروپایی بطور رسمی 380 هزار و 949 نفر افزایش یافته است.

این افزایش بیکاری در همه بخشهای اقتصادی اسپانیا رخ داده اما در ماه ژانویه بیشترین میزان بیکاری در بخش خدمات با 108 هزار و 982 نفر بوده است و پس از آن، در بخش کشاورزی 15 هزار و 303 نفر بیکار شده اند.

افزایش بیکاری در ماه ژانویه 2013 در حالی رخ داده است که ماه پیش از آن، شمار بیکاران 59 هزار نفر از ماه قبل از آن کمتر شده و مسئولان اسپانیایی را نسبت به بهبود بازار کار در کشور امیدوار کرده بود.

کد خبر 200147
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز