همشهری‌آنلاین: کتاب دو فضایی شدن نشر؛ مبانی نشر الکترونیک به قلم دکتر سعیدرضا عاملی منتشر شد.

دکتر سعید رضا عاملی استاد گروه ارتباطات و مطالعات آمریکای شمالی دانشگاه تهران و گردآورنده کتاب در مقدمه اثر به تشریح دو فضایی، شبکه‌ای شدن و تعاملی شدن نشر جهان اسلام می‌پردازد.

 رویکرد دو فضایی به پیشرفت اسلامی - ایرانی

مقاله اول کتاب که اثر دکتر سعیرضا عاملی و ریحانه هاشمیان است، تحت عنوان رویکرد دوفضایی به ظرفیت‌های نشر الکترونیک ارائه شده است. در این مقاله آمده است: درک نشر الکترونیک مستلزم رویکرد دوفضایی (عاملی،1390) و پیوستاری به نشر آنالوگ (چاپی) و نشر دیجیتال( الکترونیک) است.

دکتر محمد سمیعی هم که عضو هیات علمی دانشگاه تهران است در بخش دیگری از این کتاب دستاوردها و مشکلات درگاه‌های اسلامی فعال در نشر الکترونیک را بیان می‌کند.

دکتر یونس شکرخواه؛ رئیس مرکز مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران همچنین در این کتاب به گرافیکی شدن نشر الکترونیک پرداخته‌ و تلاش می‌کند به بررسی دو روند و سپس به روند سومی که رو به گسترش و در حال شکل گرفتن است اشاره کند. دو روند اول اینفوگراف‌ها، نیوزگراف‌ها و روند سوم دیتاژورنالیسم است.

وی گام بعدی را با پیش‌درآمدی درباره سیستم ارتباطی آغاز و سپس به عرصه‌های رقابتی پیشرو در روند گرافیکی شدن فرایند نشر می‌پردازد. استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گرافیکی شدن فرایند نشر را روندی شتاب گیرنده و تازه مانند یک سیستم ارتباطی می‌داند.

همچنین آخرین بخش کتاب به بررسی مخازن سازمانی و نقش آن در فراگیری نشر الکترونیک در جهان اسلام به قلم دکتر فاطمه فهیم نیا؛ رئیس کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و تامین منابع علمی دانشگاه تهران می‌پردازد.

چاپ نخست (1392) کتاب دو فضایی شدن نشر؛ مبانی نشر الکترونیک توسط اتحادیه جهانی ناشران مسلمان و انتشارات علمی فرهنگی در 80 صفحه با قیمت 60000 ریال در تیراژ 1000 نسخه روانه بازار نشر شده است.

منبع: همشهری آنلاین