همشهری آنلاین: آیدین آغداشلو ضمن انتقاد از وضعیت معماری در کشور ابراز امیدواری کرد، انتشار کتاب ارزشمند «یس ایز مُر» بتواند بارقه امیدی در تحول معماری کشور باشد.

به گزارش بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، وی با بیان اینکه این اثر خاص بسیار مفید و سودمند است خاطر نشان کرد: این کتاب آنچنان پربار است که به آسانی قابل فهم نیست و باید علی رغم ظاهر ساده آن از معانی غنی و سودمند آن به طور دقیق استفاده کرد.

آیدین آغداشلو در مراسم رونمایی از کتاب معماری «یس ایز مُر» با ترجمه علی حمیدی‌مقدم که به میزبانی دانشکده معماری سوره در حوزه هنری و با حضور اساتید و دانشجویان معماری برگزار شد، ضمن تبریک ترجمه و انتشار این کتاب اظهار کرد: در حال حاضر و در شرایط امروز جامعه باید بابت تالیف هر کتاب شاد شد و آن را تبریک گفت.

این نظریه پرداز هنری با تاکید بر اینکه از خواندن این کتاب لذت بردم اظهار کرد: هنوز نمی‌دانم که این کتاب چقدر به کار می‌آید و آیا می‌توان با توجه به شرایط امروز جامعه و وضعیت معماری کشورمان از آن استفاده بهینه کرد.

آغداشلو تصریح کرد: البته دانشجویان معماری در کشور با وجود همه کاستی‌ها و مشکلات به کتب مختلف معماری مراجعه می‌کنند و در پی مفاهیم جدید معماری هستند و امیدوارم دانشجویان از این اثر گرانبها و سودمند نیز استفاده کافی ببرند.

وی معماری را عظیم‌ترین دستاورد بشری دانست و خاطر نشان کرد: بارها در جاهای مختلف ملاحظه کرده‌ام که اهل نظر جمع می‌شوند و نکاتی را درباره مباحث مختلف مطرح می‌کنند و آن را به چالش می‌کشند اما وقتی در مورد معماری در جایی صحبت می‌شود، من نمی توانم به راحتی با این مساله برخورد کنم زیرا معماری اهمیت فوق العاده‌ای دارد و باید توسط متخصصین کارآمد به چالش کشیده شود.

این محقق با اشاره به اینکه معماری هنری است که از فاصله بسیار زیاد دیده می‌شود و با همه عظمتش جای چشم پوشی برای کسی نمی‌گذارد تاکید کرد: همه ما حاضر در این هنر هستیم و ناظر بر آن نیستیم بنابراین تعهد عظیمی به معماری داریم زیرا عیب معماری بلافصله دیده می‌شود و قابل پنهان شدن نیست که این نشان از اهمیت بالای آن دارد.

آغداشلو با بیان اینکه در حال حاضر در کشور بستر مناسبی برای احیای معماری ایرانی نمی‌بینیم و سیستم آموزشی حساب‌شده عمل نمی‌کند گفت: کمال خوش بینی این است که گمان کنیم مباحث نظری می‌تواند راهگشا باشد و به معماری کشور کمک کند که البته خیلی به این موضوع خوشبین نیستم.

این کارشناس هنر با اشاره به اینکه باید منتظر بمانیم که این کتاب ارزشمند تا چه میزان می‌تواند معماری ما را دچار تحول کند خاطر نشان کرد: معماران ما متاسفانه در تصرف سرمایه گذاران هستند اما امیدوارم این کتاب به عنوان بارقه امیدی بتواند اثرگذار باشد و وظیفه اصلی خودش که تحول معماری کشورمان و تنظیم زندگی معنوی و مادی ماست را به خوبی انجام دهد.

وی اظهار کرد:باید دقیق و بیطرف نسبت به این کتاب نگاه شود تا بتواند در جوامع خاص ناقد و اثرگذار باشد و لازم است که در کنار آن از تئوری‌های جامع و متحرک نیز استفاده کنیم تا به تحول معماری کمک شود و در این راه موثر باشد.

این محقق با تاکید بر اینکه معماری کشورمان در حال حاضر دوران بسیار سخت و مشقت باری را می‌گذارند گفت: امیدوارم کسانی که عمر طولانی خواهند داشت ناظر باشند که آیا معماری ایران به سرانجام مطلوب و شایسته خود می رسد یا خیر؟

آغداشلو تصریح کرد: برای من بسیار سخت است که می‌بینم مساجد کشورمان به تقلید از مساجد قاهره ساخته می‌شود و الزام و موقعیت سفارش و ساخت آنها بر این اساس را نمی‌فهمم و در نادانی خودم باقی می‌مانم که این سرمایه‌داری کج‌دار ما را به کجا می‌برد.

وی ادامه داد: تسلط سرمایه داری بر معماران کشور باعث شده علی رغم برخورداری از معماری پر افتخار هزاران ساله خودمان حتی شاهد باشیم.

بسیاری از مساجد مان به تقلید از سبک معماری مصری و مراکشی ساخته شود و گنبد و یا مناره نداشته باشند که من این موضوع را درک نمی‌کنم و در عجبم که چرا بناها و مساجد کشورمان براساس معماری غنی ایرانی ساخته نمی‌شوند.

شیردل: این کتاب خوب است اما با انتشار آن مخالفم!

بهرام شیردل هم در مراسم رونمایی از کتاب معماری «یس ایز مُر» تاکید کرد: اگر خواهان تحول جدی در معماری اصیل ایرانی هستیم نباید معماران نسل جدید فقط به تقلید از کشورهای غربی بپردازند و دچار غرب زدگی شوند.

به گزارش ایسنا، بهرام شیردل‌ معمار و استاد مدرسه معماری AA لندن در مراسم رونمایی از کتاب معماری یس ایز مر که به میزبانی دانشکده معماری سوره در حوزه هنری و با حضور اساتید و دانشجویان معماری برگزار شد گفت: مساله تحقیق و کتاب‌های تحقیقاتی مانند«یس ایز مر» مساله بسیار مهمی است که هر روز با آن سروکار داریم و اهمیت معماری در این است که می‌تواند به نوعی با جامعه و مردم از طریق کاری که ارائه می‌دهد صحبت کند.

وی با اشاره به اینکه همواره فقدانی را در موضوع تحقیقات و انتشار کتب معماری ایرانی حس می‌کنیم اظهار کرد: متاسفانه حتی یک کتاب که به صورت تخصصی در مورد مسائل و شناخت معماری ایرانی باشد در ایران و در هیچ کجای دنیا منتشر نشده است.

استاد دانشگاه هاروارد‌، با بیان اینکه با انتشار این کتاب در ایران مخالف هستم درباره دلیل این مخالفت گفت: لازم است که نسبت به معماری اصیل ایرانی توجه ویژه‌ای شود و مقداری از تقلید همه جانبه معماران ایرانی به کشورهای غربی کاسته شود و معتقدم باید به جای انتشار بیش از حد کتب غربی نسبت به انتشار کتبی درباره معماری ایرانی همت شود.

شیردل تصریح کرد: البته به نوبه خود به آقای حمیدی مقدم و همکارانشان که دست به انتشار این کتاب زدند تشکر می‌کنم اما امیدوارم شاهد تحول بیش از پیش معماری اصیل ایرانی به جای معماری غربی باشیم.

وی ادامه داد: اینکه دفاتر معماری کارهای تحقیقاتی انجام دهند و دست به انتشار کتب معماری نوین بزنند قایل ستایش است اما اگر خواهان تحول جدی در معماری ایرانی هستیم نباید نگاه معماران نسل جدید مانند چند نسل گذشته فقط معطوف به کشورهای غربی و غربزدگی باشد که در صورت ادامه این روند نمی‌توان امیدی به تحول و پیشرفت معماری اصیل ایرانی داشته باشیم و من خسته شده‌ام وقتی می‌بینم 84 سال است معماران ما فقط به تقلید از معمارات غربی می‌پردازند.

علی حمیدی‌مقدم (مترجم و ناشر کتاب) استاد دانشگاه و پژوهشگر معماری و طراح پروژه‌هایی چون پروژه مرکز تحقیقات مخابرات ایران( پژوهشکده ملی فضای مجازی)و موسس شرکت روند هماهنگ (L) با اشاره به اهمیت ترجمه کتاب" یسایز مُر" گفت: اولین چیزی که انگیزه ترجمه وانتشار این کتاب را در شرکت معماری روند هماهنگ(L) باعث شد، نیازی بود که جامعه معماران به این کتاب داشتند تا جایی که برای دستیابی به آن، از خارج از کشور بسیار دچار مشکل می‌شدند، چرا که مبلغ خرید آن گزاف بود.

از سوی دیگر کتاب "یس ایز مُر"در جهان معماری بسیار مطرح است وحتی مرجع مهمی در دانشگاه های معتبر دنیا محسوب می شود. با وجود این دلایل برآن شدیم امتیاز کتاب را بگیریم واستانداردهای جریان معماری امروز در کشورمان را با نگاهی به این کتاب مورد بررسی قرار دهیم، چرا که موضوع اصلی این کتاب تحلیل"روش فکر کردن" گروهی از معماران است،که امروز در معماری کشور مان این موضوع یعنی یک روش فکری مناسب برای معماری وجود ندارد، و همین باعث آشفتگی در معماری شده است.

کتاب "یس ایز مر" در حقیقت چگونگی پرداختن به یک روش فکری در معماران را با ارائه پشت صحنه‌های یک دفتر معماری به صحنه می‌کشد که می‌تواند در حقیقت سرچشمه بسیاری از تحولات معماری در ایران باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به موضوع کتاب "یسایز مر" و نیاز جامعه معماری به این کتاب تشریح کرد:با توجه به شناختی که در این حرفه در ایران دارم و همچنین خصوصاً به دلیل چندین سال تدریس در دانشگاههای مختلف در ایران به این نتیجه رسیدم که نه تنها این کتاب با رویکرد خاص خودش می‌تواند در جامعة حرفه ای ایران مؤثر باشد در جامعه دانشجوئی هم می تواند عامل متحول کننده شرایط فکری دانشجویان معماری باشد که تعیین کننده آینده این حرفه می باشند.

چرا که این کتاب روند شکل گیری تفکر در یک پروژه و شرایطی که یک پروژه را بوجود می آورد را بیان می‌کند در واقع پشت صحنة شکل گیری یک اثر را آشکار می‌کند چیزی که به طور متداول پنهان است و نمی گذارد تجربه درک کامل از شکل گیری پروژه را مخاطب درک کند.

ارتباط سریع و همراهی مخاطب با کتاب و موضوعات کتاب از مهم‌ترین شاخصه‌های این کتاب می باشد.این همان ویژگی است که موجب می شود این کتاب بتواند جای مناسبی در حوزه های آموزشی به خصوص دانشگاه‌ها باز کند.

منبع: همشهری آنلاین