همشهری آنلاین: رؤسای جمهور کنونی و منتخب فرانسه روز پنجشنبه 10 مه (20 اردیبهشت) به طور مشترک در مراسم روز لغو برده داری در فرانسه حضور یافتند.

به نوشته ال موندو،این اولین حضور مشترک ژاک شیراک و نیکلا سارکوزی در انظار عموم  پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است  و در حالی انجام می‌گیرد که تنها ژاک شیراک شش روز بعد با ترک کاخ الیزه رسما سمت ریاست جمهوری را به سارکوزی واگذار می‌کند.

شیراک و سارکوزی هردو در یک خودرو از کاخ الیزه خارج شده و در مراسم روز لغو برده داری در باغ‌های کاخ لوکزامبورگ حضور یافتند.

آن‌ها پس از ورود به باغ لوکزامبورگ در حالی که لبخند برلب داشتند با تعداد  زیادی از مردمی که در باغ برای گرامیداشت سالروز لغو برده داری حضور یافته بودند، دست دادند.

در جریان این مراسم شیراک از نماد روز برده‌داری پرده برداشت، این نماد اثری هنری است به شکل سه حلقه از یک زنجیر پاره شده که فابریس ایبر هنرمند فرانسوی آن را طراحی کرده و ساخته است.فابریس اثر خود را فریاد و نوشته نامگذاری کرده است. ژاک شیراک خود در 10 مه سال 2006(اولین سال برگزاری مراسم لغو برده داری ) خبر از ساخت این اثر هنری داده بود.

شیراک پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خبر از عدم حضور خود در انتخابات داده  و چندی بعد نیز حمایت خود را از سارکوزی وزیر کشور وقت فرانسه اعلام کرده بود.

برچسب‌ها