گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد که میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری از میزان بازده کل بورس پیشی گرفته است.

به گزارش همشهری، با وجود آنکه میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دوره‌های گذشته عموما از بازده کل بورس تهران کمتر بود اما اطلاعات جدید نشان می‌دهد که میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ابتدای سال‌جاری تاکنون همگام با رشد شاخص‌های بورس افزایش یافته و این بار از میزان بازده شاخص کل بورس تهران هم پیشی گرفته است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابزار‌های نوین مالی هستند که امکان دادوستد سهام را برای عموم مردم و سهامداران ریسک‌گریز مهیا می‌کنند. مردم می‌توانند با خرید واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌طور غیرمستقیم در بورس تهران سرمایه‌گذاری کنند و این صندوق‌ها با به‌کارگیری مدیران حرفه‌ای، دارایی‌های مالی سرمایه‌گذاران را در اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند.تاکنون بیش از 170هزار نفر در صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری کرده‌اند که از این تعداد 63هزار نفر در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت که ریسک کمتری دارند سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

به‌طور کلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به 3دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول صندوق‌های با درآمد ثابت هستند که موظفند 70درصد دارایی‌هایشان را در اوراق بهادار با درآمد ثابت مانند اوراق مشارکت، صکوک، گواهی سپرده بانکی و سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری کنند.دسته دوم صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط هستند که می‌توانند 60درصد از منابعشان را صرف سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت کنند و مابقی آن را در سهام سرمایه‌گذاری کنند و دسته سوم صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام هستند که موظفند 70درصد از دارایی‌هایشان را در سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

معمولا افرادی در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند که ریسک بیشتری را می‌پذیرند. تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد که بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ابتدای سال تاکنون به نحو چشمگیری افزایش یافته؛ به‌طوری که از میان کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری 3صندوق توانسته‌اند بین 51تا 62درصد سود نصیب سهامداران خود کنند درحالی‌که در همین دوره میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران 23درصد بوده است.

در عین حال در همین مدت 13صندوق توانسته‌اند از 30 تا 50درصد سود به‌دست بیاورند که این میزان بسیار بیشتر از بازده سرمایه‌گذاری در بازار‌های دیگر نظیر سکه طلا، ارز و مسکن است.اطلاعات موجود نشان می‌دهد که در 3‌ماه گذشته ارزش دارایی هیچ صندوقی کاهش نیافته و بقیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز بین 6.5 تا 30درصد سود نصیب سرمایه‌گذاران کرده‌اند.آمار‌های سالانه نیز نشان می‌دهد که 6صندوق توانسته‌اند در 12‌ماه گذشته بین 102تا 131درصد بازده به‌دست بیاورند.

منبع: همشهری آنلاین