گروه بورس: مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار از ارائه تسهیلات جدید برای افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سهام تهران خبر داد.

بورس

اداره نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار روز گذشته در اطلاعیه‌ای کارگزاران داخلی را با دریافت و تمدید مجوز فیپا (FIPPA) به‌عنوان نماینده سرمایه‌گذاران خارجی به رسمیت شناخت.در این اطلاعیه آمده است: برای تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه، شرکت‌های کارگزاری می‌توانند به نمایندگی از سرمایه‌گذاران خارجی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار ناشران ایرانی هستند، امور مربوط به دریافت و تمدید مجوز فیپا و دریافت مجوز خروج سرمایه از کشور را در سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران انجام دهند.

در همین رابطه محمد عطایی، مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری جزئیات صدور این مجوز را اعلام کرد و گفت:سرمایه‌گذاران خارجی در گذشته برای انجام سرمایه‌گذاری در بورس و خرید اوراق بهادار مجبور بودند به‌طور مستقیم با مراجعه به سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی مجوز فیپا را برای سرمایه‌گذاری در بورس دریافت کنند اما با توافقی که با این سازمان انجام شد از این پس کارگزاران بورس می‌توانند به وکالت از سرمایه‌گذاران خارجی برای این کار اقدام کنند و مجوز‌های لازم از طریق کارگزاران دریافت شود.

وی با بیان اینکه این کار سرمایه‌گذاری خارجی در بورس را تسهیل می‌کند افزود: کافی است یک سرمایه‌گذار خارجی مدارک و اطلاعات مورد نیاز خود را برای دریافت مجوز فیپا به کارگزار ارسال کند. پس از آن کارگزاران بورس می‌توانند از این طریق کارهای مربوط به دریافت مجوز سرمایه‌گذاری در بورس را به وکالت از سرمایه‌گذار انجام دهند و سازمان سرمایه‌گذاری خارجی هم آنها را به رسمیت خواهد شناخت.

عطایی در پاسخ به این پرسش که مجوز فیپا چه امکاناتی را در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار می‌دهد؟ گفت: فیپا مجوزی است که به‌نوعی از دارایی سرمایه‌گذاران خارجی محافظت می‌کند، به این شکل که امکاناتی را درنظر می‌گیرد که دارایی سرمایه‌گذاران خارجی را در شرایط خاص که ممکن است این دارایی‌ها به خطر بیفتد مورد محافظت قرار می‌دهد و به‌نوعی آنها را بیمه می‌کند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون درخواستی برای سرمایه‌گذاری در بورس دریافت شده و آیا سرمایه ایرانی‌های مقیم خارج نیز سرمایه‌گذاری خارجی تلقی می‌شود؟ گفت:بله در این زمینه درخواست‌هایی وجود دارد، ضمن اینکه براساس دستورالعمل‌های تعریف شده و قوانین موجود، سرمایه ایرانیان مقیم خارج که قصد دارند در بورس سرمایه‌گذاری کنند هم سرمایه خارجی تلقی می‌شود چرا که در این مقررات منشأ پول مهم است و چون منشأ این دارایی‌های مالی در خارج از ایران است، سرمایه‌گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز شامل قواعد سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود.

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس در پاسخ به این پرسش که این امکانات با چه هدفی درنظر گرفته شده؟ گفت: این کار منجر به تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در بورس می‌شود و سرمایه‌گذارانی که در خارج از ایران هستند و ارتباط مستقیم برای دریافت مجوز فیپا را ندارند می‌توانند از طریق کارگزاران بورس راحت‌تر مراحل لازم را پشت سر بگذارند و اقدام به خرید اوراق بهادار در بازار سهام کنند.

کد خبر 217667
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز