همشهری آنلاین: حمیدرضا آصفی، سخنگوی وزارت امور خارجه، صبح امروز یکشنبه 22 مردادماه در جلسه هفتگی خود مواضع بین المللی ایران را بیان کرد.

به گزارش ایسنا حمیدرضا آصفی با بیان این که قطعنامه‌ 1701 شورای امنیت نامتوازن است گفت که ایران از طرح آتش‌بس خوشحال است.

 وی افزود: رژیم صهیونیستی بازنده مطلق و حزب الله لبنان پیروز مطلق است و مساله لبنان ربطی به موضوع هسته‌یی ندارد.

دکتر حمیدرضا آصفی، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان صبح امروز یکشنبه‌ در جلسه‌ هفتگی‌اش به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ ‌گفت.

قدردانی از تلاش کشورهای اسلامی علیه رژیم صهیونیستی

آصفی از تلاش موثر کشورهای اسلامی به واسطه‌ی صدور قطعنامه‌ی شورای حقوق بشر در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی قدردانی کرد.

وی صدور این قطعنامه را گامی ارزشمند و مهم و گواهی بر نگرانی جامعه‌ی جهانی از جنایات رژیم صهیونیستی در نقض فاحش حقوق بشر تلقی کرد و افزود: کشتار قانا، بمباران مناطق غیر نظامی و تجهیزات زیربنایی و همچنین وارد آوردن خسارات سنگین بر مردم لبنان از جمله جنایات ضدبشری رژیم صهیونیستی است.

آصفی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از 27 کشوری است که به این قطعنامه رای مثبت داده‌اند و امیدوار است تا کمیسیون حقوق بشر شورای امنیت بتواند عمق جنایات رژیم صهیونیستی را برای جهانیان افشا نماید.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: جای تاسف است که حتی به رغم انتشار تصاویر زنان و کودکان از سویی و برگزاری تظاهرات‌هایی در اقصی نقاط جهان در مخالفت قاطع با جنایات رژیم صهیونیستی از دیگر سو برخی کشورها و عمدتا کشورهای غربی و هم پیمانان رژیم صهیونیستی به این قطعنامه رای منفی دادند.

وی در ادامه اظهار داشت:‌ این کشورها بار دیگر برنامه‌ی تکراری و بیهوده معیارهای دوگانه را پیاده کرده و خوب است اعلام کنند که به چه چیز رای منفی داده و از کدام اقدام رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند؟ به هر صورت صدور این قطعنامه انزوای بین‌المللی رژیم صهیونیستی را آشکارتر می‌کند.

قطعنامه 1701 شورای امنیت نامتوازن است

آصفی در واکنش به تصویب قطعنامه‌ی 1701 شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره بحران لبنان افزود: در وهله‌ی اول این قطعنامه‌ای مربوط به مردم و دولت لبنان و به بیانی یک موضوع لبنانی است و به ما ارتباطی ندارد که آن را رد و یا قبول کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که طرف لبنانی مواضعش در خصوص این قطعنامه را اعلام کرده، ادامه داد:‌ آنچه که به عنوان جمهوری اسلامی ایران به ما باز می‌گردد این است که به اعتقاد ما این قطعنامه نامتوازن بوده است.

وی تصریح کرد: تاخیر یک ماهه‌ی تصویب این قطعنامه به اعتبار شورای امنیت سازمان ملل متحد لطمه‌ای جدی وارد کرده و باعث شده تا اعتماد جهانی نسب به این نهاد بین‌المللی از دست برود.

آصفی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به نقد این قطعنامه بپردازد و نقاط قوت و ضعف آن را بیان کند، گفت:‌ انتظار می‌رفت که در این قطعنامه به عامل تجاوز که رژیم صهیونیستی بوده و به محکومیت او توجه شود و از طرفی هم راه سوء استفاده برای رژیم صهیونیستی در استمرار جنایاتش بسته شود.

از طرح آتش‌بس خوشحالیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با اشاره به این که تهران از سویی برای تصویب این قطعنامه خرسند است اظهار داشت: ما از طرح آتش‌بس خوشحالیم؛ چرا که معتقدیم خیلی زودتر از این‌ها باید جلوی به خاک و خون کشیدن مردم بی‌گناه گرفته می‌شد.

رژیم صهیونیستی بازنده مطلق و حزب الله لبنان پیروز مطلق

وی عدم انعکاس نقطه‌نظرات مبهم برخی کشورهای غربی در این قطعنامه را به منزله پیروزی سیاسی برای دولت لبنان دانست و افزود: آنچه که مهم است این است که این یک ماه مفاهیمی را خیلی روشن بیان می‌کند که از آن جمله می‌توان به این مسئله اشاره کرد که رژیم صهیونیستی در این جنگ و درگیری بازنده‌ی مطلق و مقاومت اسلامی لبنان پیروز مطلق بوده است.

آصفی اذعان رسانه‌های صهیونیستی به شکست این رژیم در مواجهه با مقاومت لبنان را مورد اشاره قرار داد و آن را بهترین شاهد مثال برای پیروزی حزب‌الله دانست و ادامه داد: رژیم صهیونیستی در عرصه‌های مختلف شکست خورده که از آن جمله عرصه‌ی اقتصادی است که حداقل 7 میلیارد دلار ضرر به او تحمیل شده است.

وی همچنین گفت: بیش از 100 کشته و نابودی تعداد زیادی از تانک‌ها و همچنین هلی‌کوپتر و یا ناوهای جنگی اسراییل گواهی از شکست این رژیم در عرصه‌ی نظامی است؛ قابل توجه است که این رژیم در عرصه‌ی سیاسی هم بازنده‌ی میدان بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار داشت : رژیم صهیونیستی همچنین در عرصه‌ی حیثیتی هم مقلوب بوده؛ چرا که هیمنه و ابهت پوشالی و اسطوره‌یی او نزد کشورهای منطقه شکست و شکست‌ناپذیری او از بین رفت.

آصفی افزود: در ابعاد اطلاعاتی و امنیتی نیز این جنگ بیانگر یک شکست دیگر برای رژیم صهیونیستی بود؛ چرا که آن‌ها نتوانستند ارزیابی درستی از حزب‌الله و مقاومت لبنان داشته باشند؛ در بعد افکار عمومی نیز رژیم صهیونیستی شکست خورده‌ی مطلق این میدان بود؛ چرا که انزجار و نفرت عمومی در جهان از او امروز به اوج خود رسیده است.

وی تصریح کرد: در یک کلمه می‌توان چنین گفت که این جنگ و درگیری برای رژیم صهیونیستی یک فضاحت کامل بوده است.

تداوم مقاومت تا زمان اشغال‌گری رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر این که تا زمانی که اشغال از سوی رژیم صهیونیستی ادامه داشته باشد مقاومت نیز ادامه خواهد داشت ، ادامه داد: اسراییل نمی‌تواند بگوید که ما اشغال می‌کنیم و آن‌ها از خود دفاع نکنند؛ این حق مشروع لبنان است که از خود دفاع کند.

پیروزی لبنان؛ نتیجه‌ی پایداری مقاومت و یکپارچگی ملت لبنان

آصفی طرح بحث خلع سلاح حزب‌الله را کاملا غیر منطقی دانست و از درایت دولت و مردم لبنانی قدردانی کرد و همچنین گفت: این جنگ به روشنی برای ما ثابت کرد که پیروزی لبنان تنها نتیجه‌ی پایداری مقاومت، یکپارچگی ملت لبنان و پایمردی در عرصه‌ی نبرد با رژیم صهیونیستی بوده است.

رژیم صهیونیستی به قطعنامه 1701 گردن نهد

وی در پاسخ به این سوال که در صورت عدم تمکین رژیم صهیونیستی نسبت به آتش‌بس با لبنان، سرنوشت منطقه چگونه خواهد بود؟ اظهار داشت:‌ امیدواریم رژیم صهیونیستی و حامیان او به این قطعنامه گردن نهند و اجازه ندهند که تنش و تشنج در منطقه ادامه یابد.

وجود اسراییل در منطقه؛ عامل تنش، بحران و جنگ

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تحولات اخیر منطقه حداقل سه چیز را روشن کرد:‌ نخست این که وجود اسراییل در منطقه عامل تنش، بحران و جنگ است؛ دوم این که تحرکات آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه نه از موضع اتکا که تنها از سر انفعال و واکنشی به تحولات منطقه است و این آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند که در پی آن می‌دوند.

آصفی ادامه داد:‌ مسئله‌ی سوم این که مقاومت مشروع لبنان و حزب‌الله معادلات خاورمیانه را به نفع کرامت و شرافت انسانی تغییر داد.

از رژیم صهیونیستی همه چیز بر می‌آید

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که چرا در حالی که هنوز موضعی رسمی از سوی مقامات لبنانی در خصوص قطعنامه‌ی 1701 اتخاذ نشده ایران از این قطعنامه استقبال می‌کند؟ گفت: بنده از این قطعنامه استقبال نکردم و عرض کردم که موضوعی لبنانی است و آنچه که مورد استقبال ما قرار دارد آتش‌بس است و نه قطعنامه؛ چرا که قطعنامه ارتباطی به ما ندارد که بخواهیم آن را رد یا قبول کنیم.

آصفی در ادامه اظهار داشت : هر چند که دیر هنگام بود و آمریکا به رژیم صهیونیستی اجازه داد تا مدتی به جنایاتش ادامه دهد، اما ما از آتش‌بس خوشحالیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که تا چه حد می‌توان به برقراری آتش‌بس امیدوار بود؟ افزود:‌ ما امیدواریم هر چه زودتر آتش‌بس شود، اما از رژیم صهیونیستی همه چیز بر می‌آید.

نرود میخ آهنین در سنگ!

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که خواهان توصیه‌ی آصفی به ایهود اولمرت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی شده بود، گفت: نرود میخ آهنین در سنگ! به نظر نمی‌رسد که آ‌ن‌ها توصیه‌ای را بپذیرند؛ چرا که تربیت نااهل را چون گردوان بر گنبد است!

اروپا باید اعتمادسازی کند

وی در ارتباط با مساله‌ی هسته‌یی کشورمان نیز گفت: پرونده‌ی هسته‌یی ایران در بن‌بست نیست و ما از ابتدا گفته بودیم که حل این مسئله راه‌حل و مسیری ساده دارد که باید از طریق گفت و گو دنبال شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با تاکید بر لزوم اصلاح مسیر کنونی مذاکرات هسته‌یی با اروپا اظهار داشت:‌ در فضایی که به واسطه‌ی اقدامات اروپایی‌ها بی‌اعتمادی ایجاد شده نمی‌توان کار کرد .

آصفی همچنین ضمن مرور قول و قرارهای کشورمان با اروپا در زمینه‌ی مسئله‌ی هسته‌یی افزود: همان گونه که پیش از این نیز گفته شد ما به ناگاه متوجه شدیم که طرف مقابل به صورت عجولانه‌یی مسیر کار را تغییر داده و پرونده به سوی شورای امنیت و صدور قطعنامه رفت.

در فضای فعلی بسیاری از طرح‌های هسته‌یی بررسی نمی‌شوند

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح روسیه همچنان روی میز قرار دارد؟ ادامه داد: در فضای مذکور مشخص است که بسیاری از طرح‌ها نمی‌توانند بررسی شوند و طرح روسیه و سایر مباحث نیز دچار چنین فضایی شده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد:‌ در نتیجه‌ی اعمال اروپایی‌ها ما به اروپا و حسن نیت آن‌ها برای حل مسئله از راه مذاکره بی‌اعتماد شده‌ایم و اروپا باید به اصلاح مسیر بپردازد که در این صورت می‌توان کار را از ابتدا آغاز کرد.

برای پاسخ دادن به پیشنهاد غرب مشکلی نداریم

آصفی همچنین در رابطه با پاسخی که قرار است کشورمان به بسته‌ی پیشنهادی 5+1 بدهد، گفت:‌ ما برای پاسخ دادن خیلی مشکلی نداریم و کمیته‌های مخصوص با جدیت این کار را دنبال کردند و به اروپایی‌ها نیز کرارا گفته‌ایم که دقت را فدای سرعت نکنند و متوجه هر دو امر دقت و سرعت باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار داشت: چون این طرح ابعاد مختلفی داشت نمی‌شد که در مدت زمان سریعی به آن پاسخ دهیم و لذا به اروپایی‌ها گفتیم که صبر کنند؛ کما این که آن‌ها هم پیش از این و برای بررسی طرح‌های ما مدتی به مراتب بیش از زمان ما را درخواست کرده بودند.

وی افزود: توجه داشته باشید که در حال حاضر بحث این که چه زمانی به این طرح پاسخ می‌دهیم، نیست، بلکه امروز مسئله این است که باید فضا را آماده کنند.

مساله لبنان ربطی به موضوع هسته ا‌ی ندارد

آصفی در رابطه با این که آیا ایران با توجه به تحولات اخیر لبنان به تجدید نظر در مذاکرات هسته‌یی‌اش با اروپا نمی‌پردازد؟ ادامه داد: من درباره‌ی این که اروپایی‌ها چه عواملی را در محاسباتشان دخیل کرده‌اند، اظهارنظر نمی‌کنم؛ اما ما هیچ گاه نخواسته‌ایم که مسایل منطقه را به یکدیگر ارتباط دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت:‌ البته باید توجه داشته باشیم که چه ما بخواهیم و چه نخواهیم مسایل منطقه حتی اگر از جنسی متفاوت هم باشند، بر یکدیگر بی‌تاثیر نیستند .

اروپا با تدبیر مسئله  هسته‌ ای را دنبال کند

وی اظهارات مقامات آمریکایی و اسراییلی در شرایط فعلی را حاکی از سردرگمی و استیصال آن‌ها دانست و ابراز امیدواری کرد که اروپا با تدبیر مسئله‌ی هسته‌یی را دنبال کند؛ چرا که این موضوع به سود همه‌ی طرف‌ها خواهد بود.

گفت‌وگوهای دیپلماتیک هسته‌یی ادامه دارد

آصفی همچنین درباره‌ی فعالیت‌های دیپلماتیک تهران در فرصتی که شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم به کشورمان داده، اظهار داشت: ما گفت‌وگوهایمان را در سطوح مختلف ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه‌ی کشورمان به کشورهای منطقه افزود یکی از بحث‌های مورد نظر آقای متکی در این سفرها بحث هسته‌یی است و شخص دکتر لاریجانی و آقای متکی در این خصوص فعال هستند.

وی ادامه داد:‌ همچنین در پایتخت‌های مختلف و از سوی سفارت‌خانه‌های ما تحرک جدی در جریان است و سفرای ما در تلاش گسترده هستند و در نیویورک کار گسترده‌یی در حال انجام است .

برخورد با زور، پرونده را در دور و تسلسل گرفتار می‌کند

آصفی تحرک گسترده‌ی دیپلماتیک کشورمان در شرایط فعلی را بر گرفته از نگرانی کشورمان در خصوص اقدامات احتمالی شورای امنیت ندانست و گفت : ما مسئولیم تا برداشت و دیدگاه‌هایمان را به طرف مقابل منتقل کنیم و همچنین امیدواریم تا طرف مقابل به این درک برسد که جمهوری اسلامی نیز با زبان ارعاب و تهدید بیگانه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه تاکید کرد: ‌اگر طرف مقابل بخواهد با زور با مسئله‌ی هسته‌یی ایران برخورد کند این پرونده در دور و تسلسل گرفتار خواهد شد.

اگر اروپا در مسیر نادرست بیفتد، تغییر مسیر خواهیم داد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا ایران در پی تدوین سیاست‌های جدید هسته‌یی برای تعامل با اروپا است؟ اظهار داشت: باید ببینیم که اروپایی‌ها تا آخر ماه اوت که قطعنامه به آن اشاره دارد چه می‌کنند.

وی افزود: طبیعی است که چنانچه اروپا در مسیر نادرست بیفتد، حتما ما نیز تغییر مسیر خواهیم داد و متناسب با اقدامات آن‌ها عمل خواهیم کرد.

دیدار بین کارشناسان روسیه و ایرانی را تایید نمی‌کنم

آصفی درباره‌ی انتشار برخی اخبار مبنی بر دیدار کارشناسان ایرانی و روسی برای بررسی طرح موسوم به طرح روسیه ادامه داد: هنوز چنین دیداری طراحی نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: همان گونه که گفتم طرح روسیه و سایر طرح‌های مورد مطالعه روی میز بود، اما بستر کار باید فراهم شود و آن چه که پر اهمیت است ایجاد فضای مناسب برای ادامه‌ی کار از مسیر مذاکره است.

پیامدهای اعمال غلط آمریکا در عراق

آصفی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره‌ی مواضع اخیر زلمای خلیل‌زاد، سفیر آمریکا در عراق در خصوص کشورمان اظهار داشت:‌ آنچه علیه نیروهای آمریکایی در عراق عمل می‌کند سیاست‌های غلط و بی‌تدبیری و ناپختگی مسئولان آمریکایی می‌باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما از ابتدا به آمریکا گفته‌ایم که راهی که در عراق می‌روید به ترکستان ختم می‌شود که گویا دیگر به آنجا هم ختم نمی‌شود!

وی با اشاره به لزوم به کارگیری افرادی پخته برای ارایه مشورت به مقامات آمریکایی ادامه داد:‌ از سفیری که هر روز گرفتار تجربه‌های سخت شکست است انتظار داریم چه بگوید؟ روشن است که همواره دچار تکرار، تکرار و تکرار خواهد بود و فکر می‌کنم لازم است که ایشان به کشورشان در خصوص راه غلطی که در پیش دارند مشورت دهد.

آصفی همچنین گفت: مثال عملکرد آمریکا در عراق مانند آن است که بخواهیم این اتاق را در یک تخم‌مرغ جای دهیم؛ برای یک اقدام غلط اگر هزار دلیل هم آوریم، می‌شود هزار و یک غلط و بهتر است آقای خلیل‌زاد مطالب را بهتر به واشنگتن اطلاع دهد تا به این صورت دچار فضاحت نشوند.

پیام رییس جمهور برای امیر کویت

وی در خصوص پیامی که رییس‌جمهور کشورمان برای امیر کویت از طریق قائم مقام وزیر امور خارجه ارسال کرده، گفت:‌ البته این پیام هنوز داده نشده و قرار است این سفر انجام شود و پیام مذکور نیز در خصوص مسایل منطقه‌یی و همکاری‌های دو جانبه خواهد بود.

اصل عملیات تروریستی در فرودگاه لندن باید روشن شود

آصفی در واکنش به کشف عملیات تروریستی در فرودگاه لندن و این که به نظر می‌رسد جبهه‌ی جدید ضداسلامی در حال ایجاد است، گفت: در ارتباط با اتفاقاتی که در لندن افتاد، اظهارات متناقض و غیر معمولی شنیده می‌شود که این رفتار در انگلیس نشان می‌دهد که گویا اصل این ماجرا هم خیلی روشن نبوده و در هاله‌یی از ابهام قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با بیان این که اصل این حوادث باید مشخص شود،‌ اظهار داشت: رییس‌جمهور آمریکا هم طبق معمول بدون مطالعه و شتاب زده در این خصوص اظهار نظر کردند و فکر می‌کنم طرح مباحثی چون اسلام فاشیستی اصلا در شان یک رییس‌جمهور نیست.

وی افزود:‌ به نظر می‌رسد که آقای بوش باید از مشاوران بهتری استفاده کرده و از تشویق چند فاشیست نیز خودشیفته نشوند؛ چرا که بالاخره توهین به ادیان مورد تایید هیچ کس نیست و به نظرم حتما آقای بوش باید یک عذرخواهی بکنند.