سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۵ - ۰۴:۰۶
۰ نفر

گروه سیاسی - منوچهر متکی دوشنبه نهم مرداد به لبنان رفت. وزیر خارجه ایران در سفر یک روزه تحولات منطقه را با مقامات لبنانی به بحث گذاشته و پیام حمایت ایران از مقاومت مردم لبنان در مقابل تجاوزات رژیم صهیونیستی را منتقل می کند.

متکی پیش از دیدار با مقامات لبنانی به سوریه رفت و با مقامات سوری نیز دیدار کرد.
منوچهر متکی روز گذشته به همراه معاون امور کشورهای عربی و آفریقایی خود در فرودگاه دمشق مورد استقبال همتای سوری خود قرار گرفت. به گزارش مهر، متکی تأکید کرد؛در چارچوب حمایت ایران از دولت و ملت لبنان راهی بیروت می شود. خبرگزاری فرانسه خبر داد که در جریان این سفر،متکی با رئیس جمهوری، نخست وزیر و رئیس پارلمان لبنان دیدار می کند.

با بالاگرفتن دامنه اعتراض بین المللی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی، وزیر خارجه فرانسه هم که در بیروت بسر می برد. دیروز بر نقش ایران در معادلات خاورمیانه تأکید کرد. به گزارش رویترز، دوست بلازی تصریح کرد: ایران بازیگری مهم و قابل احترام در خاورمیانه است و نقش بسیار مهمی در جهت برقراری ثبات در منطقه دارد. دوست بلازی جنایات صهیونیست ها در قانا را محکوم کرد و این در حالی است که خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهان آتش بس فوری و قطع حمله به غیرنظامیان شده است. در انگلیس نخست وزیر این کشور در اظهاراتی تهدیدآمیز مدعی شد؛ اگر ایران و سوریه مانع حزب الله نشوند، جامعه بین المللی به آن واکنش نشان می دهد. ایسنا به نقل از شبکه خبری ای بی سی خبر داد؛ تونی بلر گفته اگر ایران و سوریه به حزب الله فشار نیاورند باید منتظر پیامدهای آن باشند و ما در جامعه بین الملل از آنها استقبال نخواهیم کرد.
در منطقه خاورمیانه اما اوضاع به گونه ای دیگر پیش می رود و تحرکاتی هرچند ضعیف از سوی کشورهای عربی و اسلامی دیده می شود. پادشاه عربستان در پاسخ به نامه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد که تمام توان خود را برای حل بحران خاورمیانه به کار می گیرد. به گزارش مهر، عبدالله بن عبدالعزیز در نامه خود خطاب به هاشمی رفسنجانی گفت: برای خدمت به اسلام و مسلمین و احقاق حق ملت های عرب و مسلمان از هیچ کوشش و تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

کد خبر 1643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز