دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سفیر ایران در سازمان ملل متحد تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره ایران را فاقد بنیان حقوقی خواند و اتهام قصور ایران در رعایت مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، محمدجواد ظریف امروز پس از صدور قطعنامه 1696 شورای امنیت که به ایران برای توقف غنی‌سازی اورانیوم تنها یک ماه فرصت داده است، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و تهدیدی برای صلح و امنیت جهان به‌شمار نمی رود، بنابراین تصویب قطعنامه توسط شورای امنیت در این باره پایه و اساس حقوقی و قانونی ندارد.

وی هشدار داد: ایران علاقمند است از طریق گفتگو با اتحادیه اروپا مشکل را حل کند و اقدام امروز شورای امنیت می‌توان دیپلماسی را با مشکل مواجه کند.

شورای امنیت سازمان ملل امروز با صدور قطعنامه‌ای تا پایان ماه میلادی اوت (9 شهریور) به ایران فرصت داد تمام فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم و پردازش مجدد مواد هسته‌ای را حتی در سطح تحقیقاتی متوقف کند.

این نخستین سند الزام‌آوری است که درباره توقف برنامه‌های هسته‌ای ایران صادر می‌شود و در آن تهدید شده است مقامات تهران در صورت عمل نکردن به خواسته‌های قطعنامه، با واکنش‌های پیش‌بینی شده در ماده 41 فصل هفتم منشور سازمان ملل روبرو خواهند شد.

ماده مورد اشاره به تحریم‌های اقتصادی، محدودیت‌های ارتباطی و قطع روابط دیپلماتیک دلالت دارد.

ایران پیش‌تر هشدار داده بود در صورت تصویب چنین قطعنامه‌ای بررسی پیشنهاد 1+5 را متوقف می‌کند و ممکن است عضویت خود را در معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) به حال تعلیق درآورد.

کد خبر 1635

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز