همشهری‌انلاین: رئیس کتابخانه ملی ایران برای اسکن کردن تمام نسخ خطی پاکستان و کمک به این کشور در این زمینه اعلام آمادگی کرد.

رئیس کتابخانه ملی ایران در دیدار رئیس پاکستانی موسسه فرهنگی اکو پیشنهاد کرد تمام اسناد تاریخی و نسخ خطی موجود در پاکستان توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اسکن شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این دیدار که با حضور جباری نماینده وزارت امور خارجه و همچنین برخی مدیران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد، اسحاق صلاحی گفت: از این‌که یک چهره فرهنگی و یک شاعر مسئول مؤسسه فرهنگی اکو شده است، بسیار باعث خوشحالم و امیدوارم این انتصاب هم باعث رونق همکاری‌های فرهنگی میان کشورهای عضو اکو  و هم باعث گسترش همکاری‌های فرهنگی میان دو کشور دوست شود که دارای فرهنگ، تاریخ و مذهب مشترک هستند. چرا که ارتباطات فرهنگی باعث می‌شود گره‌های سیاسی و اقتصادی و بین‌المللی هم گشوده شود.

او سپس به توضیح فعالیت‌ها و ویژگی‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران پرداخت و با اشاره به حجم مراجعه دانشجویان و پژوهشگران به این سازمان، گفت: در سال گذشته 685 هزار نفر به این کتابخانه مراجعه کرده‌اند و این مسئله ما را وادار کرد تا در زمینه شرایط ورود کاربران به کتابخانه ملی تجدید نظر کنیم و شرط ورود را دوره تحصیلی دانشجوی فوق‌لیسانس و بالاتر قرار دهیم.

در ادامه این دیدار افتخار حسین عارف ،رئیس جدید موسسه فرهنگی اکو که در سابقه حرفه‌ای خود ریاست فرهنگستان ادبیات پاکستان را دارد، یادآور شد: متأسفانه در کشور پاکستان تلاش چندانی برای حفظ و نگهداری نسخ خطی صورت نگرفته است و ما از برادران ایرانی می‌خواهیم در این زمینه به ما کمک کنند.

صلاحی نیز با استقبال از این ایده پیشنهاد داد تا تمام اسناد تاریخی و نسخ خطی موجود در پاکستان توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران اسکن شده و یک نسخه نیز برای کتابخانه ملی در نظر گرفته شود که این پیشنهاد مورد‌استقبال رئیس موسسه فرهنگی اکو قرار گرفت.

رئیس کتابخانه ملی ایران همچنین با بیان اهمیت مکتوبات و منابع موجود در منطقه که بسیاری از آنها به زبان فارسی و یا به زبان عربی است و توسط دانشمندان ایرانی نگاشته شده، کمک مؤسسه فرهنگی اکو را در هماهنگی و جمع‌آوری این نسخ برای اسکن‌شدن و حفظ آن از گزند آفات و بلایا ضروری دانست.

افتخار حسین عارف نیز با پر‌اهمیت خواندن صیانت از میراث فرهنگی کشورهای عضو اکو ابراز امیدواری کرد تا طی تفاهم‌نامه‌ای این مسئله روند اجرایی بگیرد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها