همشهری‌آنلاین: رییس شورای جهانی آرشیو (ایکا)، در دیدار با رییس سازمان اسناد کتابخانه ملی ایران با قدردانی از اقدام ایران در آموزش شیوه نگهداری اسناد در سطح منطقه جنوب وغرب آسیا گفت: ایکا آمادگی دارد از ایده‌های ایران درباره نگهداری از اسناد و مدارک حمایت کند

به گزارش ایرنا از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مارتین برندز که ریاست آرشیو ملی هلند را نیز به عهده دارد، افزود : این شیوه ، اقدام بزرگی است که کتابخانه ملی ایران آن را بر عهده دارد؛ پیش‌تر تنها برخی از کشورهای اروپایی چنین دوره‌هایی را برگزار می‌کردند.

اسحاق صلاحی رییس کتابخانه ملی جمهوری اسلامی نیز در این دیدار با ارایه گزارشی از فعالیت‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی در برگزاری دوره‌های آرشیوی به صورت رایگان برای کشورهای منطقه، اظهار داشت: اگر از سوی ایکا مورد حمایت قرار بگیریم، می‌توانیم 20 کشور را به صورت رایگان زیر پوشش آموزش‌های آرشیوی قرار دهیم.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس آتی شعبه جنوب و غرب آسیا ایکا (سواربیکا) در هندوستان، بر آمادگی ایران برای همکاری در ارتقای آموزش اعضای شورای جهانی آرشیو تاکید کرد.

همچنین در دیدار دیگری که 'دیوید لیچ ' دبیرکل شورای جهانی آرشیو(ایکا) با صلاحی داشت، از اقدامات ویژه ایران درباره برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان به کشورهای آسیایی تشکر و اظهار امیدواری کرد که با حضور ایران در آینده نزدیک، سواربیکا قدرت بیشتری پیدا کند.

وی همچنین از برنامه‌های توسعه علوم آرشیوی در ایران حمایت کرد و قول داد که در اجلاس هندوستان، فهرست کمک‌ها به سواربیکا و ایران را برای فعال کردن کشورهای منطقه اعلام کند.

دبیر کل شورای جهانی آرشیو در این دیدار هم چنین ابراز تمایل کرد با سفر به ایران از نزدیک با کتابخانه ملی ایران و فعالیت‌های آن آشنا شود.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با ارایه گزارشی از فعالیت‌های ایران در سواربیکا، ابراز امیدواری کرد که در اجلاس آتی ایکا و سواربیکا حداقل با ارایه پنج مقاله علمی حضور فعال‌تری داشته باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ایران می‌تواند با حمایت‌های بیشتر ایکا نقش خود را در منطقه بیشتر کند و به عنوان منشاء آموزش علوم آرشیوی منطقه باشد.

بر اساس اساسنامه شورای جهانی آرشیو، کشورهایی که دارای فرهنگ مشترک و مشابه باشند، مجاز به تاسیس شعبه منطقه‌ای آرشیو هستند. شعبه جنوب و غرب آسیا(سواربیکا) نیز با حضور کشورهای منطقه، از سال 1355 فعالیت خود را آغاز و جلسات متعددی را به صورت دوره‌ای برگزار کرده است.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی به عنوان رییس سواربیکا با برگزاری دوره‌های آموزشی مرمت و نگهداری اسناد به صورت رایگان، نقش موثری در نهادینه کردن علوم آرشیوی در سطح منطقه داشته است.

 

کد خبر 181960
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز