کتاب ظرفیتهای فراروی جهان اسلام در فضای مجازی، به بررسی وضعیت و ظرفیت فضای مجازی در جهان اسلام پرداخته و تلاش کرده است تا امکانات موجود در فضای مجازی را بررسی و سپس جایگاه و سهم کشورهای مسلمان در این فضا، گستره استفاده آنها از این فضا و نیز آسیب شناسی این وضعیت را مشخص نماید.
کتاب در 5 بخش و در قالب 32 فصل نوشته شده است.
در بخش اول نویسنده به کلیات، معنا و فضای مجازی، ویژگیهای فضای مجازی، جهان اسلام و مسلمانان خارج از جهان اسلام پرداخته است.
بخش دوم کتاب به بررسی امکانات و ظرفیتهای موجود در فضای اینترنت پرداخت است.
نویسنده معتقد است فضای مجازی به طور کلی از امکانات زیادی برای فعالیتهای مختلف برخوردار است. این امکانات تا حدودی است که دنیایی معادل دنیای بیرون را پیش روی ما قرار میدهد و از برخی جهات از آن نیز فراتر میرود. امکان دسترسی سریع، عدم موانع مادی و جغرافیایی و امثال اینها از امتیازاتی است که دنیای مجازی را در مقابل جهان واقعی دارای امتیاز میسازد.
نویسنده در بخش سوم به بررسی جهان اسلام در فضای مجازی پرداخته است. در واقع به چه میزان و چگونه مسلمانان از فضای اینترنت استفاده میکنند؟ و یا به بیان دیگرسهم مسلمانان از فضای مجازی چیست؟
نویسنده در این بخش از کتاب طی 16 فصل به بررسی این حضور پرداخته است.
در یکی از فصلهای این بخش نویسنده با موضوع اخبار و اطلاع رسانی به برسی سایتهای خبری در خدمت جهان اسلام پرداخته و بطور کلی آنها را به سه دسته تقسیم کرده است.
دسته اول سایتهای خبری مستقل، دسته دوم سایتهای خبری وابسته به شبکههای تلویزیونی و ماهوارهای و دسته سوم سایتهای خبری وابسته به مطبوعات که همشهریآنلاین را به عنوان سایت خبری روزنامه همشهری مورد بررسی قرار داده است.
بخش چهارم به آسیب شناسی و علت یابی موانع موجود بر سر راه استفاده از فضای مجازی در جهان اسلام پرداخته است. در این بخش نویسنده به بررسی دو دیدگاه که از سوی صاحب نظران و محققان مطرح شده است میپردازد.
دسته نخست، آسیبهای کلی حاصل از استفاده از فضای مجازی و دسته دوم آسیبهایی است که مانع از آن میشود که بتوان از امکانات مختلف این فضا برای پیشبرد اهداف استفاده کرد.
وی سپس در قسمت اصلی بحث با استفاده از مطالب ارائه شده در فصلهای پیشین به بررسی و آسیب شناسی هر کدام از انواع سایتهای بررسی شده در کتاب میپردازد و در نهایت بخش پنجم را به نتیجه گیری و ارئه پیشنهاد اختصاص می دهد.
کتاب نوشته دکتر علی مرشدیزاده عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد است که مشترکا توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) و پژوهشکده فرهنگ و هنر و ارتباطات در سال 1392 در 480 صفحه و قیمت 135 هزار ریال به چاپ رسیده است.