همشهری آنلاین: سه فضانورد چینی بامداد روز چهارشنبه، پس از یک سفر 15 روزه به سلامت به زمین بازگشتند

به گزارش مهر، این سفر که طولانی‌ترین سفر فضایی در تاریخ این کشور به حساب می‌آید، در راستای بلندپروازی‌های چین برای ساخت ایستگاه فضایی این کشور در سال 2020 انجام شد.

فضاپیمای شنژو - 10 صبح امروز فرود ایمنی در بیابان گوبی در مغولستان داخلی داشت و فرود آن به صورت زنده از رسانه دولتی چین پخش شد.

پس از آنکه این سه خدمه صبح امروز فرود ایمن و بی خطری داشتند و توانستند به راحتی از مودول فضاپیما خارج شوند، "ژانگ یوکسیا" فرمانده برنامه فضایی سرنشین دار چین ماموریت شنژو -10 را موفقیت آمیز توصیف کرد.

شنژو - 10 در این ماموریت "وانگ یاپینگ" دومین زن فضانورد چینی را با خود همراه داشت که به همراه فرمانده ماموریت "نی های شنگ" و "ژانگ زیائوگوان" از مودول فضاپیما خارج شد.

وانگ موفق شد با کمک فضانوردان یک سخنرانی علمی 40 دقیقه‌ای را در مدار زمین برای میلیون‌ها دانش آموز چینی بر روی زمین انجام دهد.

"نی" فرمانده ماموریت فضایی شنژو - 10 نخستین کسی بود که در ساعت 9:30 به وقت محلی چین از این فضاپیما خارج شد.

وی با ابراز خرسندی از بازگشت به خانه گفت: فضا آرزو و رویای ماست. امیدوارم چین به سوی رفاه حرکت کند و مردم ما مرفه‌تر زندگی کنند.

این ماموریت بخشی از برنامه‌های چین برای ساخت یک ایستگاه فضایی است تا بتواند با ایستگاه بین المللی فضایی ISS ساخت آمریکا و روسیه رقابت کند.

این دومین ماموریت تجربی چین است و این کشور انتظار دارد ماموریت‌های از این دست را در آینده بیشتر انجام دهد تا به فناوری‌های پهلوگیری دستی و خودکار دست یابد.

منبع: همشهری آنلاین