همشهری آنلاین: رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین به فضانوردان در مدار زمین گفت که روسیه اولین پروازهای فضایی سرنشین‌دار از خاک خودش را از سال 2018 با استفاده از یک سکوی پرتاب جدید انجام خواهد داد تا به کاوش در اعماق فضا و ماه بپردازند.

به گزارش رویترز پوتین که با یک ارتباط ویدئویی از محل ساخت این سکوی پرتاب با خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی سخن می‌گفت، گفت این پایگاه برای استفاده آمریکا و اروپا گشوده خواهد بود- تا در سالگرد فرستادن یوری گاگارین به فضا در 1961 که آغازگر مسابقه فضایی دوران جنگ سرد بود- بر اهمیت همکاری با سایر کشورها تاکید کند.

اما پوتین در حالیکه تصویر پرتاب یک موشک آتشین در پشتش قرار داشت، همچنین گفت می‌خواهد پایگاه فضایی وستوچنی به روسیه کمک کند تا از لحاظ توانایی کاوش در مدار کره زمین به رده سایر قدرت‌های جهانی برسد.

پوتین در سفری به محل این پایگاه جدید که در سیبریه شرقی نزدیک مرز چین ساخته خواهد شد، گفت: "ما در برخی از زمینه‌ها از دنیا عقب هستیم. ما فاصله قابل‌توجهی با قدرت‌های پیشروی فضایی در تکنولوژی‌های به اصطلاح کاوش فضای عمیق پیدا کرده‌ایم."

روسیه می‌خواهد وستوچنی که هدف ساخت آن امکان پرتاب نسل جدیدی از موشک‌های قادر به حل سفینه‌های سنگین‌تر است، با مکان پرتاب فعلی واقع در بایکونور قزاقستان که مالکیت آن از هنگام تجزیه شوروی مورد اختلاف است، به رقابت بپردازد.

از هنگامی که شاتل‌ها ناسا در سال گذشته بازنشسته شدند، موشک‌های روسی که از پایگاه بایکونور ساخته شده در زمان شوروی، تنها راه برای رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی 100 میلیارد دلاری است که در فاصله 400 کیلومتری بالای کره زمین در گردش است.

کد خبر 209300

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز