گروه اقتصادی- رضا کربلایی: رشد هزینه تولید در ایران به بیش از 41 درصد در‌ماه نخست امسال نسبت به فروردین 91 رسیده‌ است.

 بانک مرکزی با اشاره به افزایش شاخص بهای تولیدکننده به 41.1درصد در فروردین امسال گزارش داده که این شاخص در‌ماه نخست امسال به عدد 440رسیده که نسبت به اسفند سال گذشته 1.6درصد بیشتر شده است.به گزارش همشهری، افزایش شاخص بهای تولیدکننده به‌معنای بالارفتن قیمت تمام‌شده کالاها و خدمات است که در میان‌مدت باعث افزایش هزینه زندگی و نرخ رشد تورم خواهد شد.

البته دولت در سال‌های اخیر با واردات پرحجم و البته غیرضرور کالاها و خدمات خارجی توانسته‌است بخشی از فشار ناشی از افزایش هزینه تولید داخلی بر معیشت مردم را کاهش دهد، هرچند تداوم این سیاست باعث رکود بیشتر در بخش تولید و کاهش عرضه داخلی کالاها و خدمات داخلی و افزایش سهم کالاهای خارجی در بازار ایران شده است.

بانک مرکزی البته گزارش داده که شاخص بهای تولیدکننده در پایان سال 91رشدی 29.6درصدی داشته که نسبت به رشد 34.2 درصدی هزینه تولید در سال 90، نشان از کمتر شدن آهنگ رشد هزینه‌های تولید در کشور دارد. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که درصد رشد هزینه‌های تولید در سال‌های 90و 91بیشتر شده که می‌تواند یکی از عوامل تشدید‌کننده هزینه تمام‌شده کالاها و خدمات ناشی از افزایش کم‌سابقه قیمت ارز و افت ارزش پول ملی ایرانیان باشد.

به گزارش خبرنگار ما، شاخص بهای تولیدکننده در اواخر سال82 به 15.6درصد رسیده بود که این شاخص به‌عنوان تورم در بخش تولید در پایان سال 84به 8.8درصد رسید، البته در سال 1388هم رشد شاخص بهای تولیدکننده در ایران به رقم 7.4درصد رسید اما سال بعد این شاخص رشدی بیش از 100درصد را تجربه کرد و رشدی 16.6درصد رقم خورد. اوج تنش ارزی در سال 90و کمبود نقدینگی و تشدید رکود توأم با تورم باعث شد تا رشد هزینه تولید در یک دهه اخیر با رقم 34.2درصد در سال 90به ثبت برسد.

منبع: همشهری آنلاین