ساری- عبدالرحیم دیوسالار: واردات آرد از یک سو و کمبود تولید گندم داخلی و حمایت نشدن کشاورزان گندمکار و افزایش هزینه‌های تولید و پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم توسط دولت از سوی دیگر باعث رکود در تولید آرد مازندران شده است.

آرد

یک تولیدکننده آرد در استان مازندران به خبرنگار ما گفت: نرخ تقریبی آرد با گندم آزاد 665تومان برای هرکیلو و نرخ آرد با گندم دولتی برابر با 590 تومان است. این تفاوت نرخ انگیزه تولید را با گندم آزاد پایین آورده و کارخانه‌های آرد‌سازی‌ با حداقل ظرفیت مشغول به کار هستند.

حمیدرضا مومنی افزود: از طرفی بازرگانی اصرار به ثابت بودن نرخ آرد دارد و همین موضوع صرفه اقتصادی تولید با هزینه‌های در حال رشد را به پایین‌ترین سطح رسانده است. مقدار زیادی از تولید داخلی به خاطر تفاوت نرخ خرید تضمینی گندم با بازار آزاد توسط تولید‌کنندگان خوراک دام و مرغداران جذب شد وتدابیر لازم اندیشیده نشد.

مومنی تاکیدکرد: به این دلیل در ماه‌های پایانی سال با کمبود گندم مواجه شدیم و دولت ناچار به واردات گندم شد که این موضوع باعث خروج میزان زیا دی ارز می‌شود که در بعضی موارد دیر یا زود رسیدن گندم باعث مشکلاتی در تولید شده است. به گفته او کارخانه‌های آرد با افزایش هزینه‌ها روبه‌رو شده‌اند، از قبیل کرایه، کیسه، لوازم یدکی، تعمیرات، برق و دستمزد کارگر که منجر به خاموشی تعداد زیادی از کارخانه‌های آرد در سطح کشور شده است و آنها قادر به پرداخت هزینه‌ها واقساط بانکی نیستند. این تولیدکننده اعتقاد دارد: دولت به‌منظور افزایش سطح زیرکشت گندم به‌عنوان یک محصول استراتژیک باید گام‌هایی بر دارد، از قبیل کمک به کشاورزان و افزایش نرخ خرید تضمینی تا نیاز به واردات رفع شده به ‌خودکفایی و صادرات در این بخش برسیم. در گام‌های بعدی این استان با توجه به تولید غلات و مرکبات احتیاج به صنایع تبدیلی دارد تا تولیدات به‌صورت خام از استان خارج نشود و باعث افزایش بهره‌وری و اشتغال شود.

فعالیت کارخانه‌ها با 75 درصد ظرفیت

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور نیز درخصوص اینکه چه میزان از ظرفیت کارخانه‌های آرد استان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد‌، گفت: برخی کارخانه‌ها با 70 تا 75‌درصد ظرفیت کار می‌کنند و تعدادی نیز حدود 50 درصد ظرفیت آنها فعال است.

مهندس رضا افرازه در گفت‌وگو با خبرنگار ما‌، رقابت کارخانه‌های آرد استان‌های همجوار و میزان تلاش در جذب مشتری را از عوامل دخیل در میزان بهره‌گیری از ظرفیت تولید کارخانه‌ای آرد استان مازندران دانست. افرازه نیاز استان مازندران را به گندم 380 تا 400 هزارتن اعلام کرد و گفت: بخش اعظم گندم مورد نیاز کارخانه‌های آرد‌سازی‌ این استان از سایر استان‌ها یا واردات این محصول تامین می‌شود.

او میزان ورود گندم کیفی به استان مازندران از طریق منطقه ویژه اقتصادی و بندر امیرآباد را امسال افزون بر 200 هزار تن اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه براساس هماهنگی‌های انجام شده با شرکت بازرگانی دولتی ایران‌، هزینه ورود گندم از بنادر جنوبی کمتر و از کیفیت خوبی نیز برخوردار است‌، بخشی از گندم مورد نیاز استان مازندران از بنادر جنوبی تامین می‌شود. این مقام مسئول از تامین و ذخیره گندم به میزان کافی تا زمان فصل خرید در استان خبر داد. او گندم برداشت شده در مازندران را به میزان 150 تا 170 هزارتن بیان کرد و افزود: به‌دلیل تفاوت موجود بین نرخ تضمینی و بازار‌، تمامی محصول گندم توسط کشاورزان در اختیار غله قرار نمی‌گیرد. این در حالی است که گندم تولید شده در این استان در زمره محصول بسیار مرغوب و با کیفیت بالا در بین استان‌های کشور به شمار می‌رود.

افرازه نرخ خرید تضمینی گندم را 420 تومان و قیمت این محصول را در بازار 465 تومان در فصل برداشت آن ذکر کرد و گفت: در برخی موارد گندم توسط بخش خصوصی تا 450 تومان نیز از کشاورزان گندمکار خریداری شده است. به گفته این مقام مسئول میزان قابل توجهی از محصول گندم تولید‌شده در مازندران توسط کارخانه‌های تولید مواد غذایی مانند ماکارونی از کشاورزان خریداری می‌شود. مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی‌، با بیان اینکه بیشتر کارخانه‌های آرد مازندران مبادرت به تجهیز و نوسازی کرده‌اند‌، تعداد کارخانه‌های تولید آرد را در استان مازندران 19 واحد اعلام کرد و افزود: میزان تولید روزانه این واحدها در روز افزون بر سه‌هزارتن آرد است.

کد خبر 205033

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز