تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۸

رضا ظریفی: تجربه 14ساله شوراهای اسلامی در پایتخت نشان می‌دهد که این پارلمان شهری روزگاری متفاوت را در 3 دوره قبلی خود پشت سر گذاشته است.

مروری بر گذشته شوراها نشان می‌دهد که نخستین شورای شهر به‌دلیل غلبه رویکردهای سیاسی بر نگاه کارشناسی و علمی اعضای آن، در وظیفه‌ای که بر‌عهده داشت، تجربه موفقی را پشت سر نگذاشته است. نتیجه چنین اتفاقی این بوده است که دومین شورای شهر تهران تلاش کرد تا این بار به جای نگاه‌های سیاسی، نگاه تخصصی و درست به روند فعالیت مصوب شورای شهر و شهرداری داشته باشد. اما نقطه اوج فعالیت شورای شهر تهران در 3‌دوره گذشته را باید همین دوره اخیر دانست که هم‌اکنون شاهد سپری‌شدن روزهای آخر آن هستیم. تجربه شش‌ساله سومین شورای شهر تهران نشان می‌دهد که این شورا با وجود گرایش‌های سیاسی اعضای آن توانسته است تاحد بسیار زیادی وظیفه نظارتی خود به‌عنوان پارلمان شهری را به خوبی ایفا کند.

نتیجه انجام این وظیفه ذاتی از سوی شورای اسلامی شهر نیز موجب برقراری ارتباطی کامل و صحیح بین 2 رکن اصلی مدیریت شهری پایتخت شده است. این ارتباط البته یکسویه نبوده و با وجود نگاه مدیریتی حاکم در شهرداری تهران مبنی بر لزوم ارتباط دوسویه با پارلمان شهری و نمایندگان مردم، شهروندان تهرانی شاهد ارتباطی قوی و مداوم بوده‌اند که نتیجه آن چیزی جز خدمت‌رسانی بیشتر به مردم و توسعه پایدار شهر نبوده است.

طرح‌هایی که در تمام سال‌های اخیر در پایتخت اجرایی شده‌اند نشانی دیگر از این است که این ارتباط بسیار خوب و مناسب برقرار بوده است. توسعه فضاهای سبز شهری، تکمیل شبکه بزرگراهی پایتخت، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی مانند مترو و اتوبوس‌رانی و ده‌ها طرح فرهنگی، اجتماعی و آیینی که در پایتخت اجرایی شده‌اند ازجمله نشانه‌های این اتفاق مبارک در شهری مانند تهران هستند. حال با وجود تمام کارهایی که در سال‌های گذشته در این شهر با جمعیت 10میلیون نفری به‌نتیجه رسیده، انتظارات شهروندان نیز از مدیریت شهری بالاتر رفته است. این انتظار افزوده از مدیریت شهری همان موردی است که اعضای شورای شهر و البته شهردار تهران را ملزم می‌کند که برای برنامه‌ریزی و اداره شهر درآینده توجه به سلایق سیاسی را کنار بگذارند.

اما نگاهی به سابقه و تجربه اعضای منتخب چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران نشان می‌دهد که همانند دوره قبل، شورای جدید شهر تهران نیز می‌تواند با تکیه بر دانش و تجربه اعضای خود نگاهی کارشناسی‌شده و منطبق بر برنامه‌ریزی‌های شهری در اداره پایتخت داشته باشد.اعضای جدید شورای شهر باید بر اتفاقاتی که تاکنون و در چند سال گذشته در شهر روی داده توجه داشته و به‌خوبی بدانند که در حال حاضر شهروندان برای ادامه توسعه پایدار شهر چه انتظاراتی دارند.

توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی ازجمله مهم‌ترین خواسته‌های شهروندان تهران است؛ انتظار بحقی که مدیریت شهرداری تهران نیز به آن توجه داشته است و با‌وجود تحریم‌های دولتی در سال‌های اخیر توانسته در حد بضاعت خود به توسعه آن کمک کند. حال شهروندان انتظار دارند که با تعامل مثبت و سازنده بین چهارمین شورای اسلامی شهر پایتخت، مجلس شورای اسلامی و دولت یازدهم، راهی برای تأمین اعتبارات مورد نیاز توسعه حمل‌ونقل عمومی در تهران و حتی دیگر شهرها تأمین شود.

اعضای جدید شورای اسلامی شهر تهران می‌توانند با مروری بر اتفاقات تهران در سال‌های اخیر به‌خوبی نیازهای شهروندان و نظر آنها بر توسعه امور مختلف زیربنایی در پایتخت را متوجه شوند. از اینجا به بعد نیز بر عهده شورای چهارم تهران است تا با نگاه کارشناسانه و علمی به مسائل شهری، دوره‌ای دیگر از کاربرد علم، تجربه و شکوفایی در شهر را به رخ بکشد.