گروه اقتصادی- محمد عدلی: لایحه اصلاحیه بودجه ۹۲ به مجلس ارائه می‌شود تا در شرایطی که کسری ۷۰هزار میلیارد تومانی برای آن برآورد می‌شود، راه‌های هزینه‌ای جدید طراحی شود.

برای بررسی جزئیات خواسته‌های دولت از مجلس با موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • جزئیات مذاکرات کمیسیون برنامه با دولت در مورد اصلاحیه بودجه چه بوده است؟

هفته گذشته معاون نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به کمیسیون برنامه و بودجه آمد و در مورد اصلاحیه گفت‌وگو شد. برخی نمایندگان معتقد بودند که نیاز به ارائه اصلاحیه بودجه نیست و دولت می‌تواند بسته به درآمدها، تخصیص‌ها را انجام دهد. در شرایطی که سقف درآمدی بودجه 210هزار میلیارد تومان است، هر میزان از این درآمد کمتر محقق شود، دولت می‌تواند در تخصیص‌ها کاهش ایجاد کند. در سنوات قبل هم کسری درآمد از سوی دولت مدیریت می‌شد. اگر هم دولت بخواهد سقف درآمدی را کاهش دهد باید متمم بودجه ارائه کند که آن هم معمولا در ماه‌های پایانی سال انجام شود.

  • درخواست‌های اصلی دولت در این لایحه چیست؟

دولت 3 تقاضا را مطرح کرده است. یکی از درخواست‌ها امکان جابه‌جایی بودجه عمرانی است که به‌نظر می‌رسد نمایندگان تا سقف معینی چنین امکانی را به دولت بدهند. در حال حاضر سقف مجاز جابه‌جایی 10درصد است که احتمالا با افزایش آن موافقت خواهد شد. در‌خواست دیگر در بخش بودجه جاری است که بازهم امکان جابه‌جایی هزینه‌ها در این بخش مطرح است.

در این زمینه نیز به‌نظر می‌رسد نمایندگان با افزایش سقف جابه‌جایی که در حال حاضر 10درصد است موافقت کنند تا دولت بتواند کسری بودجه را از این طریق مدیریت کند. درخواست سوم دولت این است که 2هزار میلیارد تومانی که باید از طریق بودجه بابت عیدانه سال گذشته به صندوق توسعه ملی پرداخت شود، یک سال به تعویق بیفتد و دولت سال آینده این مبلغ را پرداخت کند. این‌سه درخواست از سوی آقای نوبخت مطرح شد که نمایندگان نیز با آن موافق بودند. اگر اصلاحیه‌های دیگر هم مورد نظر دولت باشد، باید در جزئیات لایحه آن را بررسی کنیم. مجلس هم سعی دارد با دولت همراهی کند.

  • جزئیات مبلغ 2هزار میلیارد تومان عیدانه را بیشتر توضیح می‌دهید؟

اسفند سال گذشته مبالغی به‌عنوان عیدانه برای جبران گرانی‌ها به‌حساب مردم واریز شد. 85هزار تومان برای هر نفر و برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی به ازای هر نفر 100هزار تومان. برای پرداخت این مبالغ، 6هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی قرض گرفته شد که مصوب کردیم، دولت طی 3 قسط، سالانه 2هزار میلیارد تومان به صندوق بازگرداند. در بودجه سال‌جاری 2هزار میلیارد تومان اولیه، آمده است اما به‌دلیل کسری درآمد بودجه، دولت درخواست کرده که پرداخت این اقساط 2هزار میلیارد تومانی از سال آینده آغاز شود که به‌نظر نمی‌رسد مجلس مخالفتی داشته باشد.

  • کسری بودجه با این اختیاراتی که به آن اشاره کردید، قابل جبران است؟

کسری 70هزار میلیارد تومان در بخش درآمد است که اگر محقق نشود، به همان نسبت هزینه نمی‌شود. به‌عنوان مثال 10هزار میلیارد تومان درآمد از فروش اوراق مشارکت دیده شده است، 37هزار میلیارد تومان از محل فروش سهام و دارایی‌های دولت که اگر محقق نشود، به همان نسبت هزینه انجام نمی‌شود.

درآمدهای دیگر از محل مالیات و فروش نفت هم به همین صورت است. اگر محقق نشود قاعدتا باید هزینه‌ها را کنترل کرد. ممکن است درآمدهای بودجه حداکثر بتواند هزینه‌های جاری را پوشش دهد که در این صورت در بخش عمرانی و توسعه‌ای چندان نمی‌توان انتظار پیشرفت داشت. همانطور که سال گذشته هم از مجموع 39هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی فقط 14هزار میلیارد تومان جذب و هزینه شد.

منبع: همشهری آنلاین