تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۴

در میان آثار تاریخی ایران آنهایی که چند عنصر معماری و خلاقیت را یکجا به نمایش می‌گذارند کم نیستند اما برخی از آنها در کنار این ویژگی راز و رمز‌هایی نیز دارند که می‌تواند برای پاسخ به حس کنجکاوی هر بیننده‌ای به کار‌آید.

یکی از این بنا‌ها ساختمان شترگلو است که در شرق شهر ماهان و در مسیر وکیل‌آباد می‌توان آن‌را دید. گفتنی است شهر ماهان در ۳۵‌کیلومتری جنوب‌شرقی شهر کرمان واقع شده است. وجه‌تسمیه این بنا به شترگلو و خنکای داخل ساختمان از آن راز و رمز‌هایی است که حتی پس از یافتن پاسخ می‌توان در مورد آن به کنجکاوی پرداخت.

این بنا که از آثار تاریخی دوره قاجار است یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری جنوب شرق کشور به شمار می‌آید. وجه‌تسمیه آن به شتر‌گلو نیز از این‌روست که در گذشته برای جلوگیری از ورود حیوانات به باغ‌ها و خانه‌های بزرگ که در مسیر قنات‌ و چشمه بودند راه ورود و خروج آب را به شیوه‌ای کم‌مانند می‌ساختند.

معمار‌ها برای این منظور زیر دیوار خانه، کانالی به شکل زاویه منفرجه می‌ساختند تا آب از یک سمت با ارتفاع مناسبی پایین رفته و از سمت دیگر بنا به قاعده ظروف مرتبط بالا بیاید و از آنجا که شکل این کانال‌ها به گردن و گلوی شتر شباهت دارد به چنین سازه‌ای شترگلو می‌گفتند. از دیگر ویژگی‌های ساختمان شترگلو مقرنس‌کاری‌های زیبایی است که بالای حوضخانه آن قرار دارد. در اطراف این حوضخانه افزون بر اتاق‌ها و رواق‌هایی که با گچبری‌های زیبا تزیین شده‌اند، دهلیزهایی تعبیه شده که جریان هوا را از 2بادگیر قرینه، پس از عبور از خنکای آبی که به‌طور مداوم از یک فواره می‌جوشد و در حوض و پاشویه‌ها جریان می‌یابد، هوای داخل را به شکل شگفت‌انگیزی خنک می‌کند.

منبع: همشهری آنلاین