در ۱۰روزی که از حادثه تصادف اتوبوس‌ها در آزادراه تهران-قم می‌گذرد، اظهارنظرهای متفاوتی از سوی مراجع مختلف درباره علت حادثه مطرح شده است.

در تازه‌ترین اظهارنظر دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید: یکی از دلایل احتمالی این تصادف، خواب‌آلوده‌بودن راننده است که برای حل این نوع مشکلات باید سیستمی وجود داشته باشد تا از طریق آن، میزان کارکرد رانندگان کنترل شود و از فعالیت زیاد راننده‌ای که استراحت نداشته، جلوگیری شود.

احمد نعمت‌بخش گفت: استانداردهای 55گانه در مورد تولید خودروها رعایت می‌شود ولی وقتی خودرویی به خریدار تحویل داده شد، خودروساز نظارتی بر نحوه استفاده از آن خودرو ندارد و خریدار ممکن است با ایجاد تغییراتی در خودرو باعث افزایش خطرات احتمالی شود.

دبیر انجمن خودروسازان افزود: همچنین ممکن است به‌دلیل افزایش قیمت لاستیک، برخی رانندگان از لاستیک‌های استوک استفاده کنند که خسارت‌های مالی و جانی به همراه خواهد داشت. در این موارد پلیس باید علاوه بر چک‌کردن سرنشینان اتوبوس و اینکه آیا کمربند ایمنی بسته‌اند یا خیر، تایرهای جلوی اتوبوس را نیز کنترل کند. وی با تأکید بر لزوم جدی‌‌بودن معاینه فنی خودروها گفت: فرصت انجام معاینه فنی باید از 5سال به یک یا 2سال تغییر یابد.

منبع: همشهری آنلاین